Sectra lanserar avlyssningssäkra GSM-telefonen Tiger för civila användare

Nyhet på världens största telekommässa i Genève 10-17 oktober: Sectra lanserar avlyssningssäkra GSM-telefonen Tiger för civila användare Det svenska IT-företaget Sectra lanserar på Telecom '99 i Geneve den 10-17 oktober en avlyssningssäker GSM-telefon för civila användare. Telefonen Tiger vänder sig till chefer inom internationella företag och organisationer samt till myndigheter som polis och tull. - För företag och myndigheter som hanterar hemlig information krävs möjlighet till säker kommunikation, säger Sectra Communications vice VD, Per Unell. Sectra Tiger erbjuder en enkel lösning på detta problem. Vi har fått många förfrågningar på en civil variant av Sectra Tiger och ser en betydande marknad. Sectra Tiger är den första GSM-telefonen i världen som uppfyller marknadens högsta krav på säker kommunikation och har ursprungligen tagits fram för militära ändamål. Svenska försvaret har hittills köpt 600 telefoner och i förra veckan erhölls en order från Norge. - Den norska ordern innebär att Tiger anpassas specifikt för det norska försvaret och de regler som gäller inom NATO. Efter utvecklings- och anpassningsprojektet, som löper över 18 månader, har det norska försvaret option på serieleveranser av telefonen, fortsätter Per Unell. Sectra Tiger garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring samt SMS-tjänster. Detta gäller från kontoret, hemmet och bilen. Telefonen utnyttjar befintliga GSM-nät och kan användas oavsett operatör eller mellanliggande nät. I Sectra Tiger är krypto och GSM-teknologi integrerade, vilket gör den användarvänlig. Telefonen har motsvarande storlek som dagens mobiltelefon och är lika flexibel, funktionell och tillgänglig. Civila Sectra Tiger kommer att säljas direkt till kund och första leverans sker våren 2000. För ytterligare information kontakta: Sectra Communications AB, Per Unell, vice VD, tel 013-23 52 49, pu@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se där ni också hittar en bild på Sectra Tiger. Besök oss i vår monter nummer 1131.050, Hall 1, på Telecom '99 i Genève. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 140. Omsättningen uppgår till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/11/19991011BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/11/19991011BIT00030/bit0002.pdf