Sectra lanserar nya metoder som revolutionerar hanteringen av stora volymer röntgenbilder

Secra har uppfunnit nya metoder som gör det möjligt att hantera och visa riktigt stora flerdimensionella röntgenbilder. Med de nya metoderna kan stora bildvolymer visas minst 100 gånger snabbare än med traditionella metoder. Företaget har sökt patent på uppfinningarna.

Uppfinningarna används i Sectras nya generation arbetsstationer för hantering av röntgenbilder som just nu lanseras på den stora röntgenmässan RSNA i Chicago. Sectras nya arbetsstation kommer att börja levereras under 2006. – Det finns ett antal utmaningar när det gäller hantering av stora bildvolymer som inte kan lösas med traditionella metoder. Våra nya uppfinningar gör det möjligt att hantera dessa utmaningar och bidrar till att ytterligare effektivisera våra kunders verksamhet, säger Staffan Bergström, marknadschef på Sectra Imtec AB. Nya typer av röntgenundersökningar där man använder mycket hög upplösning för att avbilda kroppen blir allt vanligare och resulterar i riktigt stora datavolymer. Sectras nya arbetsstation har inbyggd 3D-mjukvara med funktioner för snabb och effektiv granskning av stora bildvolymer. En av uppfinningarna baseras på forskning1-4 som skett i samarbete med forskningscentret Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV) vid Linköpings universitet. 1. Ljung et al., Transfer Function Based Adaptive Decompression for Volume Rendering of Large Medical Data Sets, Proceedings {IEEE} Volume Visualization and Graphics Symposium 2004, pp. 25-32. 2. Lundström et al., Extending and Simplifying Transfer Function Design in Medical Volume Rendering Using Local Histograms, Proceedings Eurographics/IEEE VGTC Symposium on Visualization, 2005, pp. 263-270. 3. Persson et al., Automatic parameter setting for volume rendering of MR angiography, RSNA 2005. 4. Persson et al., Standardized Volume Rendering for MR Angiography Measurements in the Abdominal Aorta, accepted for publication in Acta Radiologica.