Sectra lanserar system för hantering av alla medicinska bilder

Idag, på Europas största röntgenmässa, lanserar Sectra en lösning för att hantera och lagra alla typer av medicinska bilder som tas på ett sjukhus. Genom att bilder och patientinformation från olika medicinska avdelningar, som till exempel ögon- och hudklinikerna, är tillgängliga för all behörig personal på ett sjukhus kan vårdkvalitén förbättras.

Med Sectras lösning, Image Central, säkerställs att alla kliniska bilder och videofilmer, oavsett format och var på sjukhuset de är tagna, finns lätt tillgängliga för läkare och andra användare. Accesskontroll och loggning skyddar patientintegriteten. Genom att lagra alla bilder i ett centralt system sparas dessutom kostnader. – Fram till nu har vi inte haft någon bra lösning för att hantera icke-radiologiska bilder, säger Ante Grubbström vid Landstinget Sörmland, en av pilotkunderna för Sectra Image Central. Flera av våra avdelningar har använt Sectras lösning, och vi har nu bestämt oss för att fortsätta implementera den även på landstingets övriga enheter. Jag förväntar mig framför allt ett stort intresse från primärvården där bilder många gånger är värdefulla bidrag när man beskriver patientens hälsoproblem vid konsultation med andra kollegor. Sectra Image Central kommer att visas i Sectras monter (Hall D, monter 406) på ECR i Wien, Europas största röntgenmässa 4-7 mars.