Sectra levererar banbrytande teknik för ny flygkommunikation

Sectra levererar banbrytande teknik för ny flygkommunikation Det börsnoterade högteknologi företaget Sectra i Linköping levererar en helt nyutvecklad och unik teknik, sk VDL mode 4 transceiver, till samarbetspartnern SAAB Dynamics. Produkten bygger på uppfinnaren Håkan Lans världspatent för att bygga upp en ny global standard inom flygkommunikationsområdet. - Genom denna utveckling har Sectra positionerat sig som ett teknologiskt spjutspetsföretag även inom området flygkommunikation. Det är totalt sett en mångmiljardmarknad som väntar teknikleverantörer inom detta nya spännande tillväxtområde, säger VD Jan Olof Brüer i en kommentar. Transceivrarna är de "kommunikationsburkar" som används i det nya digitala kommunikationssystemet som med hjälp av GPS-teknik kan synkronisera kommunikationen mellan flygplan utan att vara beroende av en markcentral. Den möjliggör med andra ord för piloter att kommunicera direkt mellan flygplanen och mellan flygplan och marken utan att använda sig av det föråldrade analoga VHF-systemet. Man blir genom detta mindre beroende av flygledarna och flygplanen kan flyga närmare varandra då de har en mycket mer komplett bild av var de befinner sig i relation till andra flygplan än vad man har med dagens system. Och kanske det viktigaste - säkerheten i detta system är överlägsen dagens system. Det sistnämnda innebär bl a att man kan flyga tryggare över områden där det idag saknas flygövervakning för att dirigera flygplan, exempelvis över Nordatlanten och större delen av Ryssland. Standardiseringsarbetet för VDL mode 4 är i sin början och drivs av det internationella kontrollorganet för civilt flyg ICAO. De svenska deltagarna i detta arbete är bland annat Sectra, SAAB Dynamics och Luftfartsverket. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD, 013-23 52 09, job@sectra.se Besök gärna vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra AB är ett IT-företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Tekniska Högskola. Bolaget har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom de expansiva områdena medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar tillsammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 3 mars 1999. Sectras verksamhet inom digitala radiosystem bedrivs i Sectra Communications AB som är ett helägt dotterbolag till Sectra AB. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/29/19990429BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/29/19990429BIT00330/bit0002.pdf