Sectra medverkar i utvecklingen av det framtida nätverksbaserade svenska försvaret Sectra har fått i uppdrag av det svenska försvaret att ta fram en prototyp, en sk. demonstrator, på en mobil terminal för kryptering av tal- och data kombinerat med GPS-positionering. Ordervärdet uppgår till cirka 5 Mkr. - Beställningen är ett erkännande av vår spetskompetens inom IT- och kommunikationssäkerhet, säger Tommy Waszkiewicz, VD Sectra Communications AB. Beställningen innebär att svenska försvaret testar ett framtidskoncept för mobila kryptosystem som i ett senare skede kan användas som en plattform för olika typer av säkra tjänster, där avlyssningssäker positionering är en viktig del. Genom implementering av GPS kan kartinformation med taktisk uppdragsinformation presenteras direkt på display hos användaren och krypterade positionsangivelser från användare kan sammanställas i till exempel en ledningscentral. Demonstratorn ska levereras till det svenska försvaret under hösten 2002. Fakta demonstrator & det nya försvaret Fram till år 2005 kommer det svenska försvaret att ta fram ett 30-tal olika demonstratorer för delsystem som kan ingå i ett nätverksbaserat försvar. Syftet med en demonstrator är att testa nya tekniker och koncept med avseende på användbarhet och prestanda. Sectra Communications Sectra Communications AB utvecklar och säljer avlyssningssäkra mobila kommunikationssystem och höghastighetskryptering för tele- och datalinjer. Kunderna är försvar och myndigheter som hanterar kvalificerat hemlig eller känslig information. Den avlyssningssäkra GSM- telefonen Sectra Tiger® har under det senaste året nått internationella framgångar genom beställningar från bland annat NATO-länderna Norge och Tyskland. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Tommy Waszkiewicz VD Sectra Communications AB, tel 013-23 52 47, tw@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 224. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/19/20020319BIT00190/wkr0002.pdf