Sectra och Philips inleder samarbete inom taligenkänning för radiologi

Sectra och Philips inleder samarbete inom taligenkänning för radiologi Integrationen mellan Philips system för taligenkänning, Speech Magic(TM), och Sectras Radiologiska Informationssystem (RIS) samt utvecklingen av en vokabulär för svenska radiologiska termer, bidrar till att röntgenavdelningar kan minska sina kostnader. IT- och medicinföretaget Sectra och Royal Philips Electronics har tecknat avtal rörande integration mellan Philips system för taligenkänning, Speech Magic(TM), och Sectras Radiologiska Informationssystem (RIS). Integrationen omfattar svenska, norska och danska språkversioner. Sectra kommer även att stödja Philips vid utvecklingen av en vokabulär för svenska radiologiska termer, som kommer att bidra till att öka effektiviteten på röntgenavdelningar. Samarbetet innebär att Philips kommer att stå för teknik och expertis inom taligenkänning och Sectra kommer att bidra med sin breda kunskap om den svenska radiologimarknaden. Philips modul för taligenkänning, SpeechMagic(TM) omvandlar tal till text, vilket innebär att radiologer kan diktera sina rapporter direkt in i patientens journal. På detta sätt uppnås en avsevärd tidsbesparing och radiologer som idag använder SpeechMagic(TM) rapporterar en effektivitetsökning på upp till 60 procent. - Med flerårig erfarenhet och en marknadsledande ställning på den skandinaviska radiologimarknaden, är Sectra den perfekta samarbetspartnern för att ta fram en skräddarsydd lösning för taligenkänning till den svenska marknaden," säger Marcel Wassink, VD för Philips Speech Processing. - Sectra RIS tillsammans med Philips SpeechMagic(TM) och den svenska vokabulären, är en unik lösning som möjliggör hantering av ett ökat antal patienter med nuvarande resurser," tillägger Ulf Sjödin, marknadschef för Sectra Skandinavien. Med mer än 21 språk, innehållande vokabulärer för radiologi på 11 olika språk, är SpeechMagic(TM) den taligenkänningsteknik som stödjer flest europeiska språk. Med fler än 6.000 installationer på sjukhus, kliniker och advokatbyråer är SpeechMagic(TM) en världsledande produkt för taligenkänning. Om Royal Philips Electronics Holländska Royal Philips Electronics är ett av världens största, och Europas största, elektronikföretag med en försäljning på 31,8 miljarder Euro 2002. Företaget är världsledande inom TV-apparater, belysning, elektriska rakapparater, medicinsk bildbehandling och patientövervakning. Företagets har 170.000 anställda, i fler än 60 länder, som är verksamma inom belysning, konsumentelektronik, hushållsprodukter, komponenter, halvledare och medicinska system. Philips är noterat på NYSE, London, Frankfurt, Amsterdam och andra börser. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.com/newscenter Om Sectra Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 350 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 15 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Sverige och Norge har Sectras en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Sectra har idag största andelen installa tioner av digitala röntgensystem i Skandinavien och Sectras system finns genom partners installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta stora länderna i Europa och Fjärran Östern. Besök www.sectra.se/medical för mer information. För ytterligare information: Philips Speech Processing Armin Scheuer Media Relations Manager Computerstrasse 6 A-1100 Wien Tel: +43 1 601 01 2879 Fax: +43 1 601 01 4145 Email: armin.scheuer@philips.com www.speech.philips.com Sectra Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB 0705 - 23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB 013 - 23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00160/wkr0002.pdf