Sectra ökar satsningen på mammografi - förvärvar Mamea Imaging AB

Sectra ökar satsningen på mammografi - förvärvar Mamea Imaging AB IT- och medicinteknikföretaget Sectra AB förvärvar 60.000 aktier i Mamea Imaging AB och ökar därmed ägarandelen i bolaget från 38 till 95 procent. Förvärvet är en strategisk investering i den framtida produktförsörjningen av det unika digitala mammografistativet. Mamea Imaging AB grundades år 1999 av en forskargrupp vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och Sectra. Bolaget har utvecklat en helt ny typ av digitala röntgensensorer som gör det möjligt att kombinera mycket hög bildkvalitet med minimal stråldos. Utvecklingsbolaget Mamea har idag 32 medarbetare och redovisade en omsättning på 0 Mkr och ett rörelseresultat på -1,5 Mkr för verksamhetsåret 2002/2003. Säljare är tre av företagets grundare, som kommer att arbeta kvar i företaget. - Genom att förstärka Sectrakoncernen med Mamea Imaging AB som dotterbolag säkerställer vi strategiska resurser, kompetens och immateriella rättigheter för vår stora satsning inom mammografiområdet, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD Sectra AB. De positiva resultaten från den inledande kommersialiseringsfasen för Sectra MicroDose Mammography har lett till att vi nu tidigarelägger förvärvet, som funnits med som en option i det ursprungliga avtalet mellan grundarna av Mamea, tillägger Jan-Olof Brüer. Köpeskillingen uppgår till 30 Mkr och avtalet omfattar en tilläggsköpeskilling som är kopplad till en positiv affärsutveckling. Tilläggsköpeskillingen kan uppgå till högst 50 Mkr och är baserad på framtida försäljningvolymer av mammografistativet. Avsikten är att betala förvärvet med Sectra-aktier. Förvärvet medför en ökning av Sectras goodwill med cirka 15 Mkr och aktiverade utvecklingskostnader ökar andra immateriella tillgångar med cirka 145 Mkr. Mamea Imaging AB kommer att inkluderas i Sectrakoncernens redovisning från och med fjärde kvartalet. I anslutning till årsbokslutet kommer en värdering av aktiverade utvecklingskostnader i Mamea Imaging AB att ske för att anpassa dessa till Sectras tillämpning av gällande redovisningsprinciper. Styrelsen bedömer att det kan bli aktuellt att göra en engångsnedskrivning av dessa immateriella tillgångar med upp till 50 procent, vilket kommer att reducera Sectrakoncernens vinst innevarande verksamhetsår. Sectra har inlett en intensifiering av satsningen inom mammografiområdet. Genom förvärvet av Mamea Imaging AB och ökade resurser för marknadsföring samt uppbyggnad av försäljningskanaler är Sectras målsättning att snabbare etablera sig som en ledande aktör inom mammografiscreening med det unika mammografisystemet Sectra Microdose Mammography. - Det finns en stor tillväxtpotential inom mammografiområdet. Med den här satsningen siktar vi på att bli en av de ledande aktörerna på denna marknad. På två till fyra års sikt är vår målsättning att mammografiverksamheten ska utgöra en betydande andel av Sectras totala verksamhet, säger Jan-Olof Brüer. För att betala förvärvet har styrelsen beslutat att genomföra en emission av 540.540 B-aktier till säljarna med stöd av det bemyndigande som styrelsen erhöll vid den ordinarie bolagsstämman i juni 2003. Nyemissionen motsvarar 1,5 procent av aktiekapitalet och 0,9 procent av rösterna i bolaget. Sectras aktiekapital uppgår efter emissionen till 36.392.051 kr. För att kunna fullgöra framtida betalning av tilläggsköpeskillingen har Sectras styrelse beslutat, under förutsättning av bolagsstämmans godkännande, om utställande av högst 900.000 teckningsoptioner. Om samtliga optioner utnyttjas för teckning av aktier kommer bolagets aktiekapital att öka med 900.000 kr, vilket motsvarar 2,5 procent av aktiekapitalet och 1,5 procent av rösterna i bolaget. Media- och analytikerbreafing Sectras koncernchef Jan-Olof Brüer svarar på frågor om affären idag kl 12.00 på Sectras kontor vid Kungliga Tekniska Högskolan, Osquldas väg 6 i Stockholm. Klockan 13.30 hålls dessutom ett telefonmöte med Jan-Olof Brüer. Telefonmötet hålls på engelska. Analytiker och media som önskar delta i telefonkonferensen kan ringa 08 - 727 77 51 ett par minuter före mötets start och uppge kod Sectra. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB Tel 013-23 52 09, Email job@sectra.se Sectra Microdose Mammography Sectra Microdose Mammography är ett unikt digitalt mammografisystem som bygger på en ny detektorteknik. Denna teknik gör det möjligt att kombinera mycket hög bildkvalitet med mycket låg stråldos. De huvudsakliga fördelarna med Sectra Microdose Mammography är att stråldosen kan sänkas med 80 procent jämfört med filmbaserade system samt en unik produktivitet med undersökning av upp till 70 patienter per dag. Systemet skyddas av ett 30-tal patent och patentansökningar. Helsingborgs Lasarett är första kund att använda Sectra MicroDose Mammography i klinisk drift. Systemet installerades i september 2003 och mer än 5 000 kvinnor har sedan dess genomgått undersökning med det nya systemet. De framgångsrika resultaten från användningen vid Helsingborgs Lasarett är en viktig bekräftelse på att systemet fungerar. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectras huvudkontor ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 300. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/30/20040430BIT20070/wkr0001.pdf