Sectra öppnar kontor i Italien

Sectra öppnar kontor i Italien IT- och medicinteknikföretaget Sectra öppnar kontor i Milano, för att tillgodose de italienska sjukhusens ökade efterfrågan på IT-stöd för hantering av digitala röntgenbilder. Italien är en av Europas snabbast växande marknader vad gäller digital radiologi och mammografi. - Etableringen i Italien är ett naturligt steg i vår internationella expansion, säger Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB. Den italienska sjukvården är i stark tillväxt vad gäller IT-stöd för hantering av röntgenbilder. Med en snabbt växande marknad är Italien ett av Europas viktigaste länder inom radiologiområdet. För att hantera den ökade efterfrågan behöver vi egen personal på plats som kan sköta kontakterna med lokala partners och slutkunder. Sectra har tidigare installerat PACS-system (Picture Archiving and Communication System) på ett antal italienska sjukhus i samarbete med Hewlett Packard och Philips Medical Systems. Försäljningen i Italien kommer även fortsättningsvis i första hand att ske genom partners. - I Italien är engagemanget för att kunna erbjuda kvinnor mammografi mycket starkt, fortsätter Torbjörn Kronander. Vi planerar att lansera ett nytt digitalt mammografisystem under 2001 och vi ser Italien som en mycket betydelsefull marknad. Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. Ett stort antal svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Några exempel är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, samtliga sjukhus i Örebro län, Riverside Medical Center strax utanför Los Angeles (ett av USA:s största filmfria sjukhus), Carolus den Bosch i Holland och Klinikum Deggendorf i Tyskland. Med hjälp av Sectras system arbetar idag dessa sjukhus helt utan röntgenfilm. Våren 2000 erhöll Sectra även stora order på PACS-system från bl a Södersjukhuset, landstingen i Värmland och Östergötland samt flera sjukhus i USA. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, Koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectras verksamhet inom medicinska bildhanteringssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB - ett av världens ledande företag inom sin nisch digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00080/bit0002.pdf