Sectra säkrar Österrikes kommunikation inför EU-presidentskap

Österrikiska myndigheter har beställt Sectras personliga krypto, Tiger XS, som skyddar tal- och datakommunikation mot avlyssning. Beställningen omfattar också ett sexårigt ramavtal för service och underhåll samt system för administration av användargrupper och kryptonycklar.

- Inför Österrikes presidentskap inom EU är kommunikationssäkerhet ett högprioriterat område. Tiger XS är en produkt som uppfyller de högsta kraven när det gäller säkerhet och tillgänglighet, säger Jan Donnér, avdelningschef vid militära underrättelse- och säkerhetstjänstens säkerhetskontor (tidigare Totalförsvarets Signalskyddssamordning). Tiger XS ingår i en familj av produkter och system för avlyssningsskydd av tal och datakommunikation. Produkterna är utvecklade i samarbete med svenska, norska och holländska försvars- och myndighetskunder. Sectras Tiger-produkter, som är godkända av flera nationella säkerhets- och ackrediteringsinstanser i Europa och NATO uppfyller de allra högsta säkerhetskraven. - Det finns en hög säkerhetsmedvetenhet hos Österrikiska myndigheter och det är en stor framgång för oss att de har valt att använda Tiger XS, säger Tommy Waszkiewicz, VD Sectra Communications AB. Inför Österrikes stundande ordförandeskap inom EU så får vi förtroendet att bidra med en säkerhetslösning som ökar tryggheten för känslig information, tillägger han. Tiger tillgodoser användarnas behov av flexibilitet Tigerfamiljen omfattar produkter och system som underlättar utbyte av känslig information oavsett om den kommuniceras från en skrivbordstelefon, en mobiltelefon, en konferenstelefon eller från en taktisk radio ute i terrängen. För att öka användarens flexibilitet fungerar produkterna i flera typer av kommunikationsnätverk som exempelvis GSM, ISDN, DECT, PSTN och satellit.