Sectra säljer DARC infrastruktur till Schweiz för finansiell information

Sectra säljer DARC infrastruktur till Schweiz för finansiell information Det svenska IT- och telekomföretaget Sectra har sålt DARC infrastruktur till den nationella schweiziska nätverksoperatören SRG SSR idée suisse. Ordern på 1,3 mkr är ett viktigt steg mot Sectras mål att delta i uppbyggnaden av DARC-system över hela Europa. Sectra är ledande i världen på DARC-tekniken (Data Radio Channel) och har tidigare byggt upp DARC-system i Sverige, Österrike, Holland samt i delar av Tyskland, Frankrike, Norge och USA. - Ordern från SRG SSR är en följd av att det schweiziska finansföretaget Oceantrade i december 1999 beställde Sectra Fortuner, vår portabla mottagare för finansiell information baserad på DARC-teknik, säger Dick Ollas, VD för Sectra Wireless Technologies AB. SRG SSR bygger nu en rikstäckande DARC-kanal i Schweiz. I början av våren kommer Oceantrades finansiella information att vara tillgänglig i realtid i de större schweiziska städerna och inom ett år i hela Schweiz. DARC är ett digitalt radioinformationssystem där information sänds via FM- nätet med en överföringshastighet på 16 kbit/s. DARC-tekniken gör det möjligt att sända informationen i realtid över FM-nätet och man får därmed omedelbar nationell täckning. Informationen blir mer lättillgänglig och distributionen blir betydligt billigare än till exempel över Internet, WAP eller GSM. DARC är en ITU- och ETSI-standard som utnyttjar en underbärvåg på FM- bandet. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, VD Sectra AB, telefon 013 - 23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectras verksamhet inom digitala radiosystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Wireless Technologies AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 155. Omsättningen uppgick helåret 98/99 till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/13/20000113BIT00160/bit0002.pdf