Sectra säljer digital mammografi till Kiel

Röntgenkliniken Karlstal i Kiel, Tyskland, har beställt Sectras digitala mammografisystem Sectra MicroDose Mammography. Systemet kommer att installeras i början av 2006.

Bröstcancer är en av de vanligaste sjukdomarna bland kvinnor. I Tyskland får över 43000 kvinnor varje år beskedet att de har bröstcancer. Tidig upptäckt kan rädda liv och röntgenkliniken Karlstal deltar i ett projektet för kvalitetssäkrad bröscancerscreening. Projektet, som kallas QuaMaDi (Qualitätsgesicherte Mamma-Diagnostik), syftar till att underlätta tidig och säker diagnos av bröstcancer. QuaMaDi är ett led i kampen mot bröstcancer i den tyska regionen Schleswig Holstein och samtliga 73 radiologer i regionen deltar i projektet. För att säkerställa tillförlitliga diagnoser används dubbelgranskning, vilket innebär att två, av varandra oberoende, radiologer granskar varje mammografibild. - Vi valde Sectra MicroDose Mammography eftersom det är mycket viktigt för oss att ha ett kliniskt prövat och pålitligt digitalt mammografisystem. Systemets höga bildkvalitet, effektivitet och optimerade stöd för dubbelgranskning är avgörande faktorer för QuaMaDi projektet, säger Dr. Schweiger vid röntgenkliniken Karlstal. Med hjälp av Sectra MicroDose Mammography kan radiologerna utföra en kostnadseffektiv och säker granskning av mammografibilder utan att äventyra bildkvalitet eller patientsekretess. - I Tyskland pågår övergången till digital mammografi för fullt. Röntgenkliniken Karlstal har valt att satsa på avancerad och säker hälsovård och vi är övertygade om att Sectras system kommer att bidra till utvecklingen av kvalitetssäkrad digital bröstcancerscreening i QuaMaDi projektet, säger Dr. Andreas Keizers, VD för Sectra i Tyskland. Om Sectra MicroDose Mammography Sectra har utvecklat ett digitalt mammografisystem, Sectra MicroDose Mammography, som bidrar till att förbättra kvinnors hälsa. Sectra MicroDose Mammography är ett användarvänligt system som stödjer hela arbetsflödet från undersökning till dokumenterad diagnos. I kombination med lägsta stråldosen på marknaden och god ergonomi bidrar detta till att kvinnorna får en säker, snabb och stressfri undersökning. Sectras mammografisystem används av kunder i Sverige, Tyskland, Irland och Storbritannien. I USA pågår en utvärdering av systemet hos FDA (Food and Drug Administration), vars godkännande kommer att öppna för försäljning i USA.