Sectra säljer digital röntgen till Arendal sjukhus

Ny viktig order från Norge: Sectra säljer digital röntgen till Arendal sjukhus Sectra har fått en order för digital röntgen från Arendal sjukhus i Norge. Ordern är värd omkring 6 miljoner kronor och omfattar Sectras mjukvara för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS). Röntgenavdelningen vid Arendal sjukhus genomför varje år ungefär 60.000 undersökningar, och installationen av Sectras PACS inleds under hösten 2002. - Vi gjorde en noggrann utvärdering av samtliga PACS på marknaden och valde Sectra PACS eftersom det visade sig vara det bästa systemet, säger Thor Usterud, projektledare på Arendal sjukhus. Digitaliseringen av röntgenavdelningen möjliggör att alla röntgenbilder och annan röntgenrelaterad information blir tillgänglig samtidigt för alla kliniker inom sjukhuset. Genom att en mycket hög säkerhetsnivå är inbyggd i systemet kan detta realiseras utan att patienternas integritet riskeras. - I och med denna order har Sectra fått fyra beställningar från norska sjukhus inom en mycket kort tidsperiod, något som givetvis är mycket uppmuntrande för oss. Det visar att vårt system är i absolut världsklass och ligger i den teknologiska framkanten, säger Åge Sjåfjell, VD för Sectra Norge. Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Ett flertal svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Med hjälp av Sectras system arbetar många sjukhus idag helt utan röntgenfilm. Några exempel är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, Sunderbyns sjukhus i Norrbotten, Tönsbergs sjukhus i Norge samt samtliga sjukhus i Örebro län. Sectra har också erhållit stora PACS-beställningar från bl a Södersjukhuset, landstingen i Värmland och Östergötland samt ett flertal större sjukhus i USA och Tyskland. [REMOVED För ytterligare information kontakta: GRAPHICS] Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 218. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/13/20020213BIT00150/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/13/20020213BIT00150/bit0002.pdf