Sectra säljer digitalt röntgensystem för 60 Mkr till sjukvården i Östergötland

Sectra säljer digitalt röntgensystem för 60 Mkr till sjukvården i Östergötland Sectra i Linköping har fått en stor order från Landstinget i Östergötland på ett system för hantering av digitala röntgenbilder. Systemet ska användas vid samtliga röntgenavdelningar i Östergötland. Ordern är värd ca 60 Mkr. Beställningen omfattar Sectras PACS-system (Picture Archiving and Communication System), för en etappvis digitalisering av radiologin i landstinget. - Målet med satsningen är att förkorta patienternas väntetid till röntgen och att ge personalen möjlighet till en enklare och effektivare hantering av röntgenbilder. Vidare ger systemet oss möjlighet att spara in på film och kemikalier, säger landstingsdirektör Arne Johansson. Det är roligt att vi kan köpa ett röntgensystem i världsklass från ett företag här i Östergötland. - Det är mycket glädjande att få förtroendet att leverera Sectra PACS till vårt eget landsting, som är känt för att bedriva en mycket kvalificerad vård. Därför ser vi Landstinget i Östergötland som en viktig referenskund för oss, säger Torbjörn Kronander VD för Sectra Imtec AB. Leveranserna inleds i höst och kommer att pågå fram till år 2002. Sectra har genomfört liknande projekt vid ett flertal svenska och utländska sjukhus, som till exempel Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, samtliga sjukhus i Örebro län, Riverside Medical Center strax utanför Los Angeles (f ö ett av USAs största filmfria sjukhus), Carolus den Bosch i Holland och Klinikum Deggendorf i Tyskland. Med hjälp av Sectras system arbetar idag dessa sjukhus helt utan röntgenfilm. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013-23 52 27, to-kro@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectras verksamhet inom medicinska bildhanteringssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB. Sectra Imtec AB är idag ett av världens ledande företag inom sin nisch digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 165. Omsättningen uppgick helåret 98/99 till 183 Mkr. Sedan i mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/19/20000419BIT00950/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/19/20000419BIT00950/bit0002.pdf