Sectra säljer digitalt röntgensystem till Blekingesjukhuset

Sectra säljer digitalt röntgensystem till Blekingesjukhuset Sectra har fått en beställning från Blekingesjukhuset Karlshamn/Karlskrona på ett system för hantering av digitala röntgenbilder. Systemet ska användas vid samtliga röntgenavdelningar i Blekinge. Ordervärdet är ca 21 Mkr. Ordern omfattar Sectra PACS (Picture Archiving and Communication System) och ett fyraårigt service- och underhållsavtal. Systemet kommer att användas av röntgenavdelningarna vid Blekingesjukhuset Karlshamn/Karlskrona och tas i klinisk drift under vintern/våren 2001. - För att minska väntetiderna för patienterna och samtidigt behålla den höga vårdkvaliteten, effektiviserar vi vår verksamhet med hjälp av maximalt IT-stöd, säger Torgil Toft, verksamhetschef vid röntgenavdelningen, Blekingesjukhuset. Vi valde Sectra PACS då systemet fungerar väl med vårt befintliga system för digital hantering av röntgeninformation, RIS, och för att det är en säker och beprövad lösning. - Vi har haft en kraftigt ökad orderingång under våren med flera stora order från landsting. Sverige har idag kommit längst i världen med att digitalisera röntgenavdelningar. Därför är varje order på hemmamarknaden, speciellt avtal som avser system som täcker hela landsting, viktiga referensorder för vår fortsatta internationella expansion, säger Gösta Tidell försäljningschef på Sectra Imtec AB. Sectra har genomfört liknande projekt vid ett flertal svenska och utländska sjukhus, exempelvis Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, samtliga sjukhus i Örebro län, Riverside Medical Center strax utanför Los Angeles (ett av USA:s största filmfria sjukhus), Carolus den Bosch i Holland och Klinikum Deggendorf i Tyskland. Med hjälp av Sectras system arbetar idag dessa sjukhus helt utan röntgenfilm. Tidigare under våren har Sectra också erhållit stora PACS-beställningar från bl a Södersjukhuset och landstingen i Värmland och Östergötland. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectras verksamhet inom medicinska bildhanteringssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB. Sectra Imtec AB är idag ett av världens ledande företag inom sin nisch digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fyra länder och antalet medarbetare är 166. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013-23 52 27, to-kro@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/09/20000609BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/09/20000609BIT00480/bit0002.pdf