Sectra säljer digitalt röntgensystem till Kungälvs sjukhus

Kungälvs sjukhus skall digitalisera sin röntgenverksamhet och har valt IT- och medicinteknikföretaget Sectra som leverantör. Avtalet omfattar Sectras helhetslösning för hantering och arkivering av röntgenbilder (PACS) och administration av patientinformation (RIS).

Genom Kungälvs beställning, som är ett avrop mot Sectras befintliga ramavtal med Västra Götalandsregionen, kommer alla regionens röntgenavdelningar att använda digitala system. Digitaliseringen erbjuder stora fördelar vid utbyte av information mellan sjukhusen som därmed kan utöka sitt samarbete och sin service mot remitterande enheter. På Kungälvs sjukhus använder man sedan tidigare Sectra RIS och installationen av det nya systemet sker under 2005. - Sectra har en lång erfarenhet av att utveckla och installera PACS och vi känner oss trygga med deras kompetens, säger röntgenavdelningens verksamhetschef Göran Hellström. Att vi utnyttjat befintlig option i Västra Götalandsregionens avtal har rationaliserat upphandlingsproccessen betydligt och det nya systemet kommer att gynna det långsiktiga regionala samarbetet, fortsätter han. Genom införandet av en helhetslösning för digital hantering av röntgenbilder med tät integration mellan RIS och PACS kan arbetflödet rationaliseras såväl inom, som till och från, röntgenavdelningen. Detta bidrar till en effektivare och bättre vård. - Vår målsättning är, och har alltid varit, att ha ett nära och långsiktigt samarbete med våra kunder. Vi ser Kungälvs beställning som ett kvitto på att vi kan erbjuda produkter som underlättar för våra kunder att forsätta utveckla och effektivisera sin röntgenverksamhet, säger Gösta Tidell, försäljningschef på Sectra Skandinavien AB.