Sectra säljer fler Tiger-telefoner till svenska försvaret

Sectra säljer fler Tiger-telefoner till svenska försvaret Sectra har fått ytterligare en beställning från Försvarets Materielverk på den avlyssningssäkra GSM-telefonen Tiger. Ordervärdet är ca 10 Mkr och omfattar 300 telefoner med tillbehör. - Det är mycket glädjande att svenska försvaret väljer att öka användningen av Sectra Tiger, säger Per Unell, VD på Sectra Communications AB. De har nu beställt mer än 1200 telefoner. Sectra Tiger garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring samt SMS-tjänster. I telefonen är krypto och GSM-teknologi integrerade, vilket gör den till "världens säkraste GSM-telefon". Tiger fungerar med vanligt abonnemang i de publika GSM-näten. Telefonen kan även användas på platser som ej nås via GSM genom inkoppling mot de fasta telenäten. Idag finns Tiger i tre versioner. Den första är framtagen för militära ändamål i samarbete med experter inom det svenska försvaret. Den andra är en nationell norsk version, som anpassas specifikt för det norska försvaret och de regler som gäller inom NATO. Den tredje är en internationell civil version som vänder sig till företag och organisationer samt myndigheter som polis och tull. Internationell marknadsföring och försäljning av Tiger sker i samarbetet med den norska försvarsindustrin Kongsberg Defence Communications AS. Aktuell avlyssningsdebatt i Norge ökar intresset för Tiger - Vi har märkt en ökad efterfrågan på säkra kommunikationslösningar från företag och myndigheter som hanterar känslig information sedan riskerna med att vidarebefordra hemlig information via GSM-nätet aktualiserades i norsk media i slutet av december, säger Per Unell. Norsk polis påträffade då för första gången avlyssningsutrustning. Ägaren uppgav att sådan utrustning redan sålts vidare till sju personer, varav två norska affärsmän. Risken för industrispionage ledde bland annat till att justitieminister Hanne Harlem och mobiloperatörerna Netcom och Telenor gick ut och varnade ministrar respektive internationella branschorganisationer för att ge hemlig och känslig information via GSM- telefoner. - Händelserna i Norge visar att det finns en stor potential för vår avlyssningssäkra Tiger. Vår civila version av Tiger används idag av flera internationella företag och har sålts till den amerikanska försvarsorganisationen USEUCOM, avslutar Per Unell För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00070/bit0002.pdf