Sectra säljer nytt mobilt räddningssystem till finska Digita

Sectra säljer räddningssystem i Finland: Sectra säljer nytt mobilt räddningssystem till finska Digita Sectra har sålt ett nytt mobilt räddningssystem till den finska nätverks operatören Digita. Ordern, som i ett första steg omfattar infrastruktur, är ett viktigt steg in på marknaden för räddningssystem. Ordervärdet uppgår till 6 MSEK. Digita kommer med Sectras mobila räddningssystem att tillhandahålla larm- och varningsinformation i realtid till den finska räddningstjänsten. Plattformen för tjänsten är Sectras mobila informationsmottagare CitySurfer® och tjänsten kommer geografiskt att täcka hela Finland. - Sectras systemlösning tillsammans med vårt befintliga FM-nätverk kommer att bli ett mycket viktigt och kostnadsbesparande verktyg för räddningstjänsten när de behöver nå räddningspersonal alla timmar på dygnet över hela landet, säger Ilari Anttila, vVD på Digita Oy. Den pålitlighet, säkerhet samt realtidsprestanda som systemet erbjuder har varit avgörande faktorer vid vårt val av Sectras system, avslutar Ilari Anttila. Det nya räddningssystemet gör det möjligt att skicka ut alltifrån traditionella textmeddelanden till att även distribuera kartor, planritningar och annan grafisk information som underlättar räddningsinsatser. Med systemet kommer räddningsarbetet att effektiviseras och säkerheten för räddningspersonalen att öka då korrekt information om skadeplatsen kan förmedlas trådlöst till varje medlem av räddningsstyrkan. - Behovet av snabb och pålitlig varningsinformation är stort. Sectras nya mobila räddningssystem har många fördelar jämfört med existerande system och Digita kommer att bli en viktig referens, säger Dick Ollas, VD på Sectra Wireless Technologies. Digitas verksamhet Digita svarar för Finlands riksomfattande sändnings- och överföringsnät för radio och tv. I sändningsnätet ingår 38 storstationer, 168 under sändare och 40 länkstationer för programöverföring. Digita svarar även för sändningsverksamheten för flera kommersiella radiostationer. Förutom radio- och tv-funktionärerna utnyttjas företagets tjänster av flera företag och samfund som utövar elektrisk kommunikation. Digitas nätadministrationscentral underhåller och övervakar det finska sändningsnätets funktion och den tekniska kvaliteten för alla sändningar 24 timmar om dygnet. Digita har 390 medarbetare och har en omsättning på ca 640 Mkr. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Dick Ollas, VD Sectra Wireless Technologies AB, 013-23 52 24, do@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom trådlösa informationssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Wireless Technologies AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 218. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00090/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00090/bit0001.pdf