Sectra säljer Syntetisk MR mjukvara till Schweiz

Sectra har fått första ordern på programvaran för syntetisk MR, SyMRI Suite från institutet för rättsmedicin vid Berns universitet. Programvaran kommer att höja kvaliteten i samband med virtuella obduktioner.

– SyMRI Suite ger oss större säkerhet och högre effektivitet i vårt arbete, säger Professor Michael Thali, chef för institutet för rättsmedicin vid Berns universitet. Berns universitet är den första av en handfull pilotkunder som valt att köpa programvaran som används tillsammans med Sectra PACS arbetsstation vilket ger ett effektivt arbetsflöde för röntgenläkaren. – Vi satsar på att erbjuda våra kunder kraftfulla kliniska applikationer och ser en stor potential för SyMRI Suite, säger Per Elmhester, Product Manager Clinical Solutions på Sectra. SyMRI Suite introducerades på marknaden i början av 2010. Programvaran för syntetisk magnetresonans (MR) hjälper sjukhuspersonal att drastiskt förkorta den tid som behövs för MR-undersökningar per patient och ökar därmed MR-utrustningens tillgänglighet. Vidare kan vävnad kvantifieras, identifieras och volymbestämmas. SyMRI Suite är utvecklat av Sectras samarbetspartner Synthetic MR. MR-undersökningar har ökat stadigt sedan 1980-talet. MR-teknik är bra för att exempelvis se tumörer, artärbrock, tillståndet i organ som exempelvis hjärta, lever, njurar och hjärna och i olika mjukdelar.