Sectra skriver avtal med Canon Marketing Japan

Idag på RSNA i Chicago, världens största röntgenmässa, tecknade Sectra ett distributionsavtal med Canon Marketing Japan, en filial till Canon Inc. Canon Marketing Japan har sitt huvudkontor i Tokyo och är representerade i alla stora Japanska städer. De omsätter över 63 miljarder svenska kronor och har cirka 20 000 anställda.

Avtalet innebär att Canon Marketing Japan blir distributör av Sectras digitala mammografistativ, Sectra MicroDose Mammography, på den japanska marknaden.

- Canon Marketing Japan har en stor kundbas och är vida kända för sin kvalitet, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectras medicinska verksamhet. De är en perfekt partner i vår strategiska satsning på världens andra största mammografimarknad.

- Med sin unika fotonräknande teknik blev Sectra MicroDose Mammography det självklara valet för oss, säger Hiroshi Shibuya, Senior Managing Director of Canon Marketing Japan. Att systemet har den lägsta dosen på marknaden i kombination med bästa bildkvalitén var avgörande. Vi har nu en helt unik produkt att erbjuda marknaden.

Om Canon Marketing Japan

Canon Marketing Japan Inc. säljer och marknadsför Canons egenutvecklade produkter samt kompletterar sitt erbjudande med utvalda unika produkter och lösningar från ett antal utländska leverantörer. Canon Marketing Japan har 23 dotterbolag med verksamhet inom områden som affärslösningar, konsument- och industriprodukter. För mer information besök http://cweb.canon.jp/about/index-e.html

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27

Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1000 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 50 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.