Sectra skriver flerårigt avtal med Nordens största radiologiföretag

Sectra, marknadsledare i Skandinavien inom system för hantering av röntgenbilder och patientinformation (RIS/PACS) och norska Curato, Nordens största företag inom radiologiska undersökningar, har tecknat ett sexårigt samarbetsavtal gällande Sectras produkter och tjänster. Ordervärdet uppgår till cirka 100 miljoner svenska kronor.

Genom avtalet tar Sectra ett helhetsansvar för driften av Curatos IT-system samt levererar Sectra RIS/PACS till samtliga Curatos 12 röntgenkliniker. Installationen av Sectras helhetslösning kommer att effektivisera arbetsflödet och öka tillgängligheten av bilder och patientinformation. Curato och Sectra kommer även att driva gemensamma forskningsprojekt med syfte att ytterligare förbättra bilddiagnostiken och därmed öka kvalitén för patienten.

- Våra kunder efterfrågar allt oftare en leverantör som tar ett helhetsansvar för installation och drift av samtliga IT-system på klinikerna, säger Torbjörn Kronander VD för Sectra Imtec AB. Avtalet bekräftar vår förmåga att vara en komplett leverantör av stora och komplexa IT- lösningar för vården och vi är mycket stolta att få förtroendet av en så kompetent kund som Curato.

Dagens sjukvård ska ta hand om fler patienter, mer information och ett ökat antal röntgenbilder snabbare och till en lägre kostnad. Detta ställer höga krav på effektivitet hos privata vårdleverantörer såsom Curato.

- Avtalet med Sectra gör att vi blir mer konkurrenskraftiga i våra upphandlingar av röntgentjänster, säger Hans Olav Almaas, VD för Curato AS. Med Sectras system får vi en snabb, säker och effektiv distribution av röntgenbilder och diagnoser vilket gör att vi kan ge ännu bättre service till våra uppdragsgivare.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27

Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Hans Olav Almaas, VD Curato as, tlf 0047 917 10 305 el. 0047 24 10 12 20

Om Curato

Curato är Nordens största radiologiföretag och en partner till den offentliga sjukvården. Curato har avtal med Norges fyra hälsoregioner och bedriver sin verksamhet vid 12 röntgenkliniker. Dessutom tillhandahåller Curato granskningstjänster till 20 offentliga sjukhus. Curato omsätter årligen cirka 450 MNOK. För mer info besök www.curato.no

Om Sectras medicinska system

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1000 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 50 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.