Sectra Tiger-systemet levererat - Svenska försvaret först i världen med en avlyssningssäker GSM / DECT - telefon Det börsnoterade högteknologiföretaget Sectra i Linköping har idag levererat Sectra Tiger-systemet till Försvarets Materielverk. Sectra Tiger-systemet är en kombinerad GSM / DECT-telefon med inbyggt tal- och datakrypto som uppfyller Försvarsmaktens högsta krav på avlyssningsskydd. I systemet ingår även en av Sectra tillverkad säkerhetsserver som bl a administrerar distributionen av krypteringsnycklar på ett säkert sätt till telefonerna. Landshövdingen i Östergötland, Björn Eriksson, önskade Sectra lycka till med den fortsatta internationella lanseringen innan han överlämnade systemet och ringde det första krypterade samtalet med telefonen. Vid ceremonin deltog även representanter från Försvarsmakten, Överstyrelsen för Civil Beredskap samt Post- och Telestyrelsen som är de myndigheter som beställt utvecklingen av Sectra Tiger-systemet. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra AB är ett IT-företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Tekniska Högskola. Bolaget har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom de expansiva områdena medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar tillsammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 3 mars 1999. Sectras verksamhet inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i Sectra Communications AB som är ett helägt dotterbolag till Sectra AB. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/04/19990504BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/04/19990504BIT00410/bit0002.pdf