Sectra utökar sitt samarbete med R2 Technology

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat avtal om ett utökat samarbete med det amerikanska företaget R2 Technology Inc. Det nya avtalet innebär att R2 kommer att sälja Sectras PACS för mammografi som en del i sitt erbjudande till kunder i USA och Kanada.

R2 är ledande på datorstödda system för detektering av bröstcancer, ett hjälpmedel som kan användas i samband med granskning av mammografibilder för att underlätta diagnos av bröstcancer. Sectras samarbete med R2 startade 2004, då R2s system för cancerdetektering integrerades med Sectras digitala mammografisystem. Det utökade samarbetet med R2 stärker Sectras närvaro på den nordamerikanska marknaden. - Sectras PACS för mammografi är en välbeprövad och tekniskt ledande lösning för hantering av röntgenbilder som fungerar tillsammas med system från alla leverantörer på marknaden. Detta är en viktig egenskap eftersom allt fler sjukhus använder mammografiutrustning från olika leverantörer, säger John Goble, VD för Sectra North America. Dessutom klarar vår mammografiarbetsstation av att hantera ultraljudsbilder och bilder tagna av magnetkamera vilket ofta förekommer på mammografiavdelningar, fortsätter han. R2s CAD-teknik (computer-aided detection) kan användas på Sectras granskningstation för mammografi. Kombinationen av Sectras och R2s produkter underlättar även jämförelse mellan gamla röntgenbilder tagna med film och nya digitala mammografibilder, vilket är en stor fördel för mammografikliniker. - Sectra är världsledande inom mammografi och PACS och R2 är ledande inom CAD-teknik, säger Terry Kinninger, executive vice president of business development och chief financial officer på R2. Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder en leverantörsoberoende produkt för hantering av digitala mammografibilder med CAD-stöd för granskning av bilderna. Om R2s CAD-teknik CAD-teknik används allt oftare som hjälpmedel inom mammografiscreening som ”ett extra par ögon”. CAD-teknik hjälper läkaren att hitta områden i mammografibilder som kan påvisa cancer. Studier har visat att man med R2s CAD-produkt upptäckte mellan 6,6-19,5 procent fler bröstcancrar. R2 har sålt mer än 1600 CAD-system världen över och cirka 9 miljoner kvinnor får sina mammografibilder granskade med hjälp av R2s produkter.