Sectra utvecklar internationell NATO-Tiger

Sectra utvecklar internationell NATO-Tiger Sectra har skrivit ett nytt avtal med det norska försvaret gällande utvecklingen av den avlyssningssäkra GSM-telefonen Tiger. Avtalet innebär att den nationella norska version, som nu är under utveckling, vidareutvecklas till en internationell NATO-version. Tiger kommer därmed att kunna säljas till andra NATO-länders försvar och myndigheter. - Det nya avtalet med det norska försvaret är av stor strategisk betydelse för oss då det öppnar upp för försäljning till försvar och myndigheter i övriga NATO-länder, säger Per Unell, VD på Sectra Communications AB. Det är mycket glädjande att vi nu efter en lång tids förhandlingar får detta avtal. Då norska försvaret beställde utveckling av Tiger 1999 var syftet att ta fram en nationell norsk version, specifikt anpassad för det norska försvaret. För att bereda mark för en bredare marknad anpassades utvecklingen även för de regler som gäller inom NATO. Det nya avtalet medför därför endast en mindre utvidgning av utvecklingsprojektet, och serielika prototyper av NATO-versionen beräknas vara klara redan till sommaren. Internationella NATO-Tiger kommer att marknadsföras och säljas av Sectras samarbetspartner, den norska försvarsindustrin Kongsberg Defence Communications AS. - Vi ser en signifikant potential för NATO-godkänd avlyssningssäker mobiltelefoni inom NATO, säger Torunn Øvreås, vice VD på Kongsberg Defence Communications AS. En viktig aspekt är att managementsystemet i NATO-versionen av Tiger är utformat så att säker kommunikation kan erhållas mellan olika länders försvar, till exempel i samband med gemensamma internationella insatser. Tillsammans med våra andra NATO- godkända system är marknadsföring och försäljning av NATO-Tiger av strategisk betydelse. Avtalet bekräftar Sectras ledande ställning som leverantör av avlyssningssäkra system till världens mest krävande kunder. Den första Tiger-telefonen är framtagen i samarbete med experter inom det svenska försvaret. Det finns även en internationell civil version som vänder sig till företag och myndigheter utanför försvarssektorn. Tiger garanterar säker kommunikation hela vägen från sändare till mottagare vid tal- och dataöverföring. I telefonen är krypto och GSM-teknologi integrerade vilket gör den till den säkraste GSM-telefonen på marknaden. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Per Unell VD, Sectra Communications AB, tel 013-23 52 49, pu@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Communications AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT00040/bit0001.pdf