Sectra vald som leverantör av medicinsk mjukvara till engelska sjukhus

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med Philips Medical Systems Nederland B.V. som löper över 10 år och omfattar Sectras mjukvara för digital hantering av röntgenbilder. Avtalet avser leveranser till Londonregionen i brittiska National Health Service (NHS) stora satsning på IT inom vård och omsorg, där Philips har valts som leverantör av PACS.

På den brittiska regeringens initiativ pågår ett nationellt projektet för att öka IT-användningen inom vården i England. Implementeringen är uppdelad i fem regionala delar, sk cluster. Londonregionen utgör ett av dessa cluster och omfattar både allmänna sjukhus och internationellt välrenommerade universitetssjukhus. NHS har utsett BT, Englands största tjänsteleverantör inom vården, till LSP (Local Service Provider) för Londonregionen. BT har nu kontrakterat Philips som leverantör av PACS (Picture Archiving and Communication System) till denna region. Sectra kommer att vara exklusiv underleverantör till Philips som en del av detta kontrakt. - I Londonregionen ingår fler än 40 sjukhus och vårt nya kontrakt med Philips innebär en god möjlighet för Sectra. Dock är det upp till vart och ett av sjukhusen i regionen att fritt välja om och när de ska investera i ett nytt PACS, säger Staffan Bergström, Vice President Marketing på Sectra Imtec AB. - Vi har samarbetat med Philips sedan 1997 och tillsammans har vi levererat några av de största PACS-lösningarna i världen. Vi är övertygade om att vi tillsammans med Philips professionella serviceorganisation kommer att kunna förse NHS sjukhus med det bästa systemet för digitala röntgenbilder, avslutar Staffan Bergström. För mer information om Englands satsning på IT inom vård och omsorg, “The National Programme for IT (NPfIT)”, besök www.npfit.nhs.uk.