Sectra visar fortsatt god tillväxt

Sectras nettoomsättning för fjärde kvartalet ökade 17,5 procent till 263,7 Mkr (224,5). Vinsten efter finansnetto uppgick till 7,4 Mkr (42,3), vilket motsvarar en vinstmarginal på 2,8 procent (18,9). Orderingången ökade 31,2 procent till 207,7 Mkr (158,3).

- Ett begränsat antal stora långsiktiga kundprojekt har medfört initiala kostnader för koncernen som har påverkat vinstmarginalen negativt. Resultatet påverkas även negativt av fortsatt utbyggnad av distributionskanalerna och utbyggnaden av produktionskapaciteten inom mammografiområdet, kommenterar Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

Den internationella expansionen har fortsatt och marknader utanför Sverige står under året för 70,2 procent (66,8) av koncernens omsättning.

-Affärsområdet Medicinska system har fortsatt att expandera under det gångna verksamhetsåret trots sämre ekonomiska tider i hela världen, säger Jan-Olof Brüer. Inom affärsområdet är det produktdivisionen Mammografi som har haft den största tillväxten under verksamhetsåret 2008/2009, motsvarande 50 procent.

Inom avlyssningssäkra kommunikationssystem har marknadstäckningen på den europeiska myndighetsmarknaden ökat under verksamhetsåret.

-Sectra är den ledande leverantören inom EU av krypterad telefoni och våra Tigerprodukter används idag av myndigheter och försvarsorganisationer i mer än hälften av EUs 27 medlemsländer, avslutar Jan-Olof Brüer.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Presentation av bokslutskommunikén:

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker, investerare och media på Operaterrassen i Stockholm idag den 26 maj kl 12.00.

Det finns möjlighet att ta del av presentationen live via Internet. Länk kommer att finnas på www.sectra.se cirka 5 minuter före presentationens början.