Sectra visar mobila säkerhetslösningar i världsklass på TechNet Europe

Sectra visar mobila säkerhetslösningar i världsklass på TechNet Europe Sectra ställer ut på försvarsmässan TechNet Europe den 16-17 oktober på Jolly Hotel Midas, Rom. Välkomna att testa våra säkra mobiltelefoner som används av de mest krävande försvars- och myndighetskunderna inom EU och NATO. Sectra är ett av de ledande företagen i världen när det gäller säkra mobila kommunikationslösningar. Den avlyssningssäkra mobiltelefonen Sectra Tiger® utvecklades av Sectra i samarbete med experter från det svenska försvaret. NATO- telefonen NSK 200 som bygger vidare på samma teknik som Tiger, har under de senaste åren nått internationella framgångar genom beställningar från bland annat NATOs centralorganisation och NATO-länder som Tyskland, Holland, Tjeckien och Norge. I Sectras monter nr 7 i Murano Gallery visas olika varianter av Tiger- telefonen bl a NSK 200 och nationella anpassningar. Kryptoterminalen Tiger® XS får också sin internationella premiär. Tiger XS är ytterligare en mobil säkerhetslösning som ursprungligen togs fram i en pilotstudie för det svenska försvaret. Tiger XS erbjuder förutom kryptering av tal- och datakommunikation möjligheten att implementera olika säkra applikationer som t ex mobilt intranet. Sectra erhöll den första beställningen på den nya produkten Tiger XS veckan före TechNet Europe mässan från en finsk kund. Sectra Communications AB utvecklar och säljer avlyssningssäkra mobila kommunikationssystem, höghastighetskryptering för tele- och datalinjer samt taktiska radiosystem. Kunderna är försvar och myndigheter i Europa och inom NATO med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. För information om Sectras deltagande på mässan, kontakta: Caroline Lundberg pressansvarig, Sectra Communications AB, tel 013-23 56 91, clu@sectra.se För information om Sectras verksamhet, kontakta: Tommy Waszkiewicz VD, Sectra Communications AB, tel 013-23 52 47, tw@sectra.se Läs mer på http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Communications AB som är ett av världens ledande företag inom säkra kommunikationssystem. Tigersystemet har kunder i Sverige, Norge, Tyskland, Tjeckien, Holland, Finland samt hos NATOs centralorganisation och US EUCOM. Sectras huvudkontor ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 280. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista och finns fr o m den 1 juli på Attract 40. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/15/20031015BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/15/20031015BIT00050/wkr0002.pdf