Sectra visar ny produkt inom mobilt Internet

Networks Telecom-mässan i Stockholm: Sectra visar ny produkt inom mobilt Internet Sectra visar sin nya produkt CitySurfer på Networks Telecom, Stockholms- mässan, den 20-22 september 2000. Det är en avancerad mobil informations- terminal i fickformat som gör det möjligt för användaren att enkelt ta emot valda webbsidor med exempelvis börskurser, trafikmeddelanden, nyheter, väder och sportresultat inom loppet av en sekund oberoende av var i landet man befinner sig. Webbsidorna sänds ut nationellt via mobila datakanaler på FM-radionäten. - CitySurfer är ett i flera avseenden mycket konkurrenskraftigt alternativ till WAP-telefonen, säger Dick Ollas VD på Sectra Wireless Technologies AB. Man är alltid on-line, 24 timmar om dygnet, och genom att vi använder det vanliga FM-nätet uppnås nationell täckning. Då kanalen aldrig kan bli överbelastad får mottagaren informationen inom en sekund. En sändare kan skicka meddelanden till en enskild person, en grupp eller en hel befolkning. CitySurfer är även intressant för bland annat räddningsverk, som snabbt behöver sammankalla en räddningsstyrka av frivilliga personer. Tack vare en högupplösande display kan man även skicka kartor, som underlättar för användarna att hitta rätt. Ytterligare ett användningsområde är intern informationsspridning inom företag och organisationer där en del av medarbetarna är ute på fältet. De kan genom CitySurfer hålla sig uppdaterade på vad som händer, genom att exempelvis pressmeddelanden skickas ut i realtid. - Vi ser en stor potential såväl i Sverige som utomlands då FM-radionät är utbyggt över hela världen, säger Dick Ollas. I Sverige samarbetar vi med Teracom och Generic Mobile Systems, som är de bolag som driver mobila datakanaler. Vi har nu en hårdvaruplattform som ska fyllas med olika tjänster. Idag förs diskussioner med ett antal tjänsteleverantörer både nationellt och internationellt. Sectras mobila informationsmottagare har tidigare beställts av det schweiziska finanshuset Oceantrade som med CitySurfer kommer att erbjuda sina kunder börs- och finansinformation i realtid. För ytterligare information kontakta: Sectra Wireless Technologies AB, VD Dick Ollas, tel 013-23 52 24, do@sectra.se Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se På vår hemsida www.sectra.se finns bild på CitySurfer att hämta. Välkommen att besöka oss vid vår monter C15:18 på Networks Telecom-mässan i Stockholm. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom trådlösa informationssystem bedrivs i det helägda dotterbolaget Sectra Wireless Technologies AB. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/11/20000911BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/11/20000911BIT00130/bit0002.pdf