Mässan MILINF 2000 i Enköping : Sectra visar produkter inom avlyssningssäker tele-, data- och radiokommunikation Sectra, som levererar cirka 85 procent av svenska försvarets kryptoutrustning, deltar på mässan MILINF 2000 i Enköping den 5-7 september. Företaget visar bland annat världens första avlyssningssäkra GSM-telefon, Sectra Tiger, och bredbandskrypto för data- och telekommunikation som idag används för att säkra kommunikationen i försvarets telenät. Sectra har sedan slutet av 80-talet ett nära samarbete med FMV när det gäller nyutveckling av kryptoutrustning och står idag för cirka 85 procent av de kvalificerade säkerhetssystemsom svenska försvaret köper. - Vår ambition är att vara den ledande leverantören av kommunikations- och ledningssystem till det svenska försvaret, säger Per Unell, VD för Sectra Communications. Tillsammans med FMV har vi ambitionen att ta fram lösningar som uppfyller de allt högre krav på säkerhet och användarvänlighet som svenska försvaret ställer i samband med investeringar i effektivitetshöjande IT- system. På mässan visar Sectra bland annat bredbandskrypto för data- och telekommunikation, som idag används för att skydda kommunikationen i försvarets telenät. (PPK 530 och FKK 520) samt säkerhetsarkitektur för nätverksanslutna datorer (LWK- LAN/WAN-krypto). Genom LWK säkras information hela vägen från sändare till mottagare. Det finns också möjlighet att prova den avlyssningssäkra telefonen Sectra Tiger, världens första GSM-telefon som uppfyller marknadens högsta krav på säker kommunikation. Norska försvaret har beställt en vidareutveckling av Tiger och en civil version har beställts av flera civila företag. Sectra visar även det kompletta LuftLägesInformationsSystemet, LuLIS, som är ett digitalt radioinformationssystem där information om aktuellt luftläge sänds i realtid, och kan tas emot överallt där vanlig FM-radio kan tas emot. FMV använder LuLIS för insatser vid luftvärnsförband och systemet kan också användas av marina enheter och flygbaser för flygvarning och larmning av objekt. I år har LuLIS 2 med nya funktioner tagits fram. Föredrag På konferensen i samband med mässan informerar Johan Otterström, produktchef på Sectra Communications, om behörighetskontroll i distribuerade system. Tid: Torsdagen den 7 september. MILINF 2000 är ett samarrangemang av Försvarsmakten, FMV, FOA, ÖCB Post- och Telestyrelsen samt industrin. Mässan är en träffpunkt för Nordens och övriga Europas elektroniksystemintressenter. Utställare är nordiska företag som utvecklar datoriserade ledningssystem, sensorer och telekommunikationssystem. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Daniel Hultgren, 013-23 52 00, dh@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Besök oss i vår monter i Utställningshall U3 på MILINF, Enköpings garnison. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/04/20000904BIT00290/bit0002.pdf