Sectras bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2004/2005: Sectras försäljning har ökat kraftigt

Sectras orderingång för hela verksamhetsåret ökade med 52,0 procent till 570,1 Mkr (375,1). Verksamhetsårets vinst efter finansnetto ökade till 81,7 Mkr (27,6), vilket motsvarar en vinstmarginal på 17,9 procent (5,6).

Exklusive den förvärvade verksamheten i Sectra Mamea AB redovisar Sectra en ökning av vinsten för jämförbara enheter med 19,0 procent till 117,0 Mkr (98,5). Vinsten per aktie ökade till 1,49 kr (0,63). Nettoomsättningen för 2004/2005 uppgick till 455,9 Mkr (495,3). Fjärde kvartalet ökade Sectras orderingång med 64,8 procent till 180,5 Mkr jämfört med 109,5 Mkr motsvarande kvartal förgående år. Kvartalets resultat efter finansnetto uppgick till 25,4 Mkr (-33,1), vilket motsvarar en vinstmarginal på 18,2 procent. – Detta är tredje kvartalet i rad som vi kan redovisa ökad orderingång. Allt fler länder efterfrågar de system och produkter vi utvecklar och våra nischmarknader fortsätter att växa, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD på Sectra AB. Inom medicinska system har Sectras framgångsrika samarbeten med globala och lokala partners bidragit till att antalet installationer av Sectras digitala röntgensystem ökat med cirka 30 procent under verksamhetsåret. Största antalet nya installationer har skett i USA. – Vi har fortsatt att öka vår internationella omsättning inom medicinska system. Att vi har lägre omsättning totalt sett beror främst på att antalet stora digitaliseringprojekt på röntgenavdelningar i Skandinavien har minskat och att den internationella omsättningen inom vår kommunikationsverksamhet inte uppnått förväntade volymer ännu, säger Jan-Olof Brüer. Sectras mammografiverksamhet har övergått från utvecklingsfasen till industriell produktion, och under fjärde kvartalet invigde statsminister Göran Persson Sectras nya produktionsenhet för digitala mammografisystem. Sectras mammografisystem röner ett stort intresse på marknaden och senaste kvartalet fick Sectra beställning från sjukhusen i Kalmar, Västervik och Oskarshamn. – Vi har sålt vårt digitala mammografisystem i Sverige, Tyskland och Irland under verksamhetsåret vilket visar att satsningarna på att introducera vårt system i Nordeuropa börjar ge resultat, säger Jan-Olof Brüer. Inom avlyssningssäkra kommunikationssystem har Sectra under verksamhetsåret genomfört stora satsningar för att öka försäljningen på internationella marknader. Detta har resulterat i nya kunder i bland annat Nederländerna och i Storbritannien. – Våra satsningar på nya marknader inom avlyssningssäkra kommunikationssystem innebär initialt en ökad kostnad, men ska på två till tre års sikt ha potential att bli lönsamma och långsiktigt ge en god avkastning. Med anpassningsbara produkter och stark kärnkompetens inom kryptering har vi goda förutsättningar att fortsätta växa på den europeiska marknaden, avslutar Jan-Olof Brüer.