Sectras bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2006/2007: Sectra ökar omsättningen för både kvartalet och helåret

För verksamhetsåret 2006/2007 redovisar IT och medicinteknikföretaget Sectra bästa omsättningen och orderingången hittills. Koncernens orderingång steg med 11,6 procent till 684,7 Mkr (613,7) och nettoomsättningen ökade 19,2 procent till 672,5 Mkr (564,4). Vinsten efter finansnetto uppgick till 70,2 Mkr (80,7), vilket motsvarar en vinstmarginal på 10,4 procent (14,3).

Sectras nettoomsättning för fjärde kvartalet ökade 18,5 procent till 204,8 Mkr (172,8). Vinsten efter finansnetto uppgick till 23,4 Mkr (35,2), vilket motsvarar en vinstmarginal på 11,4 procent (20,4). Orderingången uppgick till 166,9 Mkr (189,6).

– Vi har stärkt vår position på viktiga marknader. Ökad direktförsäljning och en växande volym supportkontrakt inom affärsområdet medicinska system gör att vi redovisar toppnivåer för verksamhetsårets orderingång och omsättning, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

Sectras kraftigaste expansion har under året skett på den mogna marknaden i Skandinavien och på den expansiva USA-marknaden. Intäkterna från marknader utanför Sverige ökade med 17,6 procent till 431,3 Mkr (366,9) och omsättningen från internationell försäljning utgör 64,1 procent av koncernens nettoomsättning.

– Vi har expanderat både på expansiva och mogna marknader. Trots stora kostnader för utbyggnaden av vår internationella organisation redovisar vi en vinstmarginal på tio procent, vilket innebär att vi även i år uppfyller vårt vinstmål, fortsätter Jan-Olof Brüer.

Affärsområdet avlyssningssäkra kommunikationssystem har under året åter vänt resultatet till vinst. Sectra har de senaste åren investerat i utvecklingen av den tredje generationen Tigerprodukter, kallad Tiger XS. Under kvartalet har EU-rådet godkänt Tiger XS och Sectra är därmed först med en EU-godkänd kryptoprodukt för mobil kommunikation.

– Med de utvecklingssatsningar och effektiviseringar som gjorts inom avlyssningssäkra kommunikationssystem under det senaste året är vi nu trimmade för att öka våra marknadsandelar på de europeiska marknaderna, säger Jan-Olof Brüer.