Sectras delårsrapport för första halvåret 2008/2009: Större orderingång och högre vinst

IT och medicinteknikföretaget Sectras orderingång för andra kvartalet uppgick till rekordhöga 548,3 Mkr, en ökning med 184 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Nettoomsättningen ökade med 11 procent till 199,4 Mkr (179,2). Vinsten efter finansnetto ökade 114 procent till 42,0 Mkr (19,6), vilket motsvarar en vinstmarginal på 21 procent (11).

För första halvåret ökade Sectrakoncernens nettoomsättning med 13 procent till 373,4 Mkr (329,1). Vinsten efter finansnetto ökade 110 procent till 48,2 Mkr (23,0), vilket motsvarar en vinstmarginal på 13 procent (7). Orderingången ökade 81 procent till 723,5 Mkr (399,4).

– Förstärkningen av dollarn och euron under kvartalet gör att vi redovisar en kraftig ökning av vinsten efter finansnetto, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

Framgångsrik direktförsäljning av medicinska system har lett till att Sectras orderingång under andra kvartalet är större än någonsin. Bland annat tog Sectra hem den enskilt största beställningen hittills, då Nordirlands hälsodepartement tecknade ett avtal värderat till cirka 360 miljoner kronor över tio år.

Under andra kvartalet har Tiger XS, Sectras produkt för avlyssningssäker talkommunikation, certifierats för kommunikation på säkerhetsnivån NATO SECRET. Produkten är sedan tidigare godkänd av EU för säkerhetsnivån SECRET UE.

– Som första företag i Europa har vi fått detta dubbla godkännande av en produkt för talkommunikation. Detta förenklar vardagen för våra kunder i länder med både EU- och NATO-medlemskap, säger Jan-Olof Brüer.

Presentation av delårsrapporten

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker och media på Operaterrassen i Stockholm idag den 10 december kl 12.00.

Det finns möjlighet att ta del av presentationen Live via Internet. Länk kommer att finnas på www.sectra.se cirka 5 minuter före presentationens början.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 10 december kl 08:30 (CET).

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2007/2008 till 743 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.