Sectras första kvartal (maj-juli) verksamhetsåret 2000/01: Omsättningen ökade med 257 procent Sectra redovisar ökad omsättning och orderingång för första kvartalet verksamhetsåret 2000/01 jämfört med samma period 1999. Omsättningen ökade med 257 procent till 48,5 Mkr (13,6) och orderingången ökade med 33 procent till 85,2 Mkr (64,1). Resultatet före skatt uppgick till 4,4 Mkr (- 6,9). - Jag är mycket nöjd med utfallet, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB. Den förbättrade omsättningen förklaras främst av att vi under första kvartalet har haft flera leveranser av PACS, vårt system för filmfri röntgen. - Vi har under perioden fått en strategiskt mycket viktig order, fortsätter Jan-Olof Brüer. Luftfartsverket har givit oss förtroendet att utveckla transpondrar till nästa generations flygkommunikationssystem. Sectra blir bland de första i världen med att leverera automatiska radiomottagare- och sändare baserade på en ny världsstandard för internationell flygtrafik. Detta öppnar upp en global marknad för oss. Beställningen på transpondrar och Sectras försäljningsframgångar på PACS- sidan, där Sectra bland annat har tagit hem sin hittills största PACS- order i USA, är bidragande faktorer till den ökade orderingången. - Vår ambition är att ständigt utveckla nya tekniskt avancerade produkter inom våra nischer medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Dessutom fortsätter vi vår internationalisering. Vi öppnar kontor i Milano, Italien, vilket innebär att vi nu blir representerade i fem länder, avslutar Jan-Olof Brüer. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska medicinska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i fyra länder och antalet medarbetare är ca 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/12/20000912BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/12/20000912BIT00090/bit0002.pdf