Sectras granskningsstation för mammografi godkänd för den amerikanska marknaden

Sectras granskningsstation för mammografi godkänd för den amerikanska marknaden Sectras granskningsstation för mammografi har godkänts av den amerikanska myndigheten Food and Drug Administration (FDA) och kan därmed säljas på USA-marknaden. För att kunna sälja medicinteknik på den amerikanska marknaden krävs ett godkännande från FDA, som är USA:s motsvarighet till läkemedelsverket. Godkännandet kan jämföras med den europeiska CE-märkningen av medicintekniska produkter. - FDA:s godkännande är ett viktigt steg i vår satsning på den amerikanska mammografimarknaden, säger John Goble, VD för Sectra North America. Med vårt system erbjuder vi en lösning som är speciellt framtagen för de unika krav som ställs på mammografi och som kan integreras med övriga system och röngtenutrustningar på en mammografiavdelning. Elizabeth Wende Breast Clinic i Rochester, New York, USA har gjort en utvärdering av Sectras granskningsstation för mammografi. Kliniken utför årligen över 70 000 undersökningar med en rad olika röntgenutrustningar från ett flertal leverantörer. Utvärderingen gav ett mycket positivt resultat och visar att Sectras granskningsstation kan hantera och visa bilder från klinikens samtliga typer av undersökningar och utrustningar. - Vår målsättning är att möta varje patients individuella behov och att erbjuda patienten ett svar direkt i samband med undersökningen. Med Sectras granskningsstation kan vi skräddarsy vårt arbetsflöde och all vår röntgenutrustning kan integreras i ett system, säger Margarita L. Zuley, M.D. vid Elizabeth Wende Breast Clinic. Den FDA-godkända granskningsstationen är en del av Sectra PACS för mammografi, ett komplett system för hantering av digitala röntgenbilder. Med det digitala systemet är all nödvändig information, såsom bilder och patientdata, tillgänglig vid granskningsstationen. Läkare och röntgenpersonal kan därigenom utföra sitt arbete på ett mer tidseffektivt och säkert sätt, vilket medför kostnadsbesparingar. Om Sectra Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 450 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 21 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla film-fria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern. Besök www.sectra.se/medical för mer information. Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom IT och medicinsk teknik. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectras huvudkontor ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 290. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/29/20040128BIT20770/wkr0006.pdf