Sectras halvårsrapport maj - oktober verksamhetsåret 2002/2003: Sectras positiva utveckling fortsätter Sectra redovisar ökad orderingång, omsättning och resultat första halvåret verksamhetsåret 2002/2003. Orderingången steg med 37% till 235,3 Mkr (171,5) och omsättningen ökade 85% till 266,7 Mkr (144,2) jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet före skatt uppgick till 35,7 Mkr (15,9), vilket innebär en vinstmarginal på 13%. Vinsten per aktie ökade till 0,73 kr (0,34). - Sectras positiva utveckling fortsätter, säger Sectras koncernchef Jan- Olof Brüer. Det är en följd av att vi har driftsatt flera stora sjukhusprojekt samt att vår avlyssningssäkra GSM-telefon säljer allt bättre internationellt. Sectras mål är att stegvis expandera internationellt, initialt med fokus på Västeuropa och Nordamerika. För att öka den internationella försäljningen samarbetar Sectra med partners som har bra kundbaser i dessa marknader. Ett exempel är det framgångsrika samarbetet med Philips Medical Systems, som nyligen förlängdes med ytterligare fem år. - Sectras teknik bidrar idag till förbättring och effektivisering av röntgenverksamheten på sjukhus över hela världen, dels i egen regi dels via samarbeten med våra partners, fortsätter Jan-Olof Brüer. Under kvartalet har Sectra öppnat ett kontor i England för att möta den brittiska marknadens ökande efterfrågan på digitala röntgensystem. Sectra har inom medicinska system också inlett samarbeten med flera mindre distributörer och samarbetspartners i Europa och USA. - Genom ett utökat partnersamarbete når vi ut med våra produkter till en större marknad, fortsätter Jan-Olof Brüer. Den här typen av samarbeten är ett viktigt komplement till våra befintliga försäljningskanaler inom medicinska system. Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem präglas allt mer av den internationella trenden mot en helt ny försvarsstruktur med nätverksbaserad informationshantering. Sectra har erhållit ett antal beställningar kopplat till framtagning av demonstratorer för det framtida försvaret. Sectra har även fått en beställning från det svenska försvaret på ett nytt höghastighetskrypto för internationell användning och samarbetet med Kongsberg har resulterat i flera nya beställningar. - Genom vår norska samarbetspartner Kongsberg har vi under kvartalet erhållit beställningar på vår avlyssningssäkra mobiltelefon från både det holländska och tjeckiska försvaret samt från NATO, fortsätter Jan- Olof Brüer. Marknaden för trådlösa informationssystem påverkas negativt av det allmänna marknadsläget med låga investeringsvolymer inom finansmarknaden och flygindustrin. - Verksamheten inom trådlösa informationssystem genomgår en omstruk turering i syfte att sänka kostnaderna och vi har minskat bemanningen, i första hand genom att flytta över personal till våra andra verksamhetsgrenar, fortsätter Jan-Olof Brüer. - Sectra har en stark teknikplattform. Våra lösningar riktar sig mot tillväxtmarknader och Sectras starka position på hemmamarknaden ger oss en stark bas för internationell expansion. Därför är vår bedömning att Sectra kommer att fortsätta att expandera med god lönsamhet, avslutar Jan-Olof Brüer. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sju länder och antalet medarbetare är 260. Omsättningen uppgick helåret 2001/02 till 426 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/10/20021210BIT00020/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/10/20021210BIT00020/wkr0002.pdf Hela rapporten