Sectras molnportal för medicinsk utbildning håller i gång läkarutbildning i Italien under covid-19

Linköping – 19 mars, 2020 – Universitetet La Sapienza i Rom, använder nu utbildningsportal från medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) för att kunna utföra sin läkarutbildning på distans. Detta gör att studenterna kan fortsätta få en högkvalitativ och interaktiv utbildning trots de begränsningar som finns när lärosäten hålls stängda i och med pandemin covid-19.

– Det är en lättnad för oss att kunna använda utbildningsportalen i den situation som vi nu befinner oss i med spridningen av covid-19. Molntjänsten ger oss möjligheten att nå de kliniska fallen vi använder i undervisningen och studenterna kan fullfölja sina studier på distans nu när alla skolor och universitet är stängda, säger Dr. Rosemarie Heyn, La Sapienza Universitet.

Sectras utbildningsportal, Sectra Education Portal, är en molnbaserad tjänst där lärosäten både kan lagra sina egna utbildningsfall och komma åt fall från andra anslutna lärosäten. Fallen blir därmed lättillgängliga för både lärare och studenter från en rad olika enheter. I klassrummet kan det röra sig om stora touchskärmar och från andra platser datorer, surfplattor eller andra mobila enheter. På La Sapienza kommer lösningen användas för att läkarstudenterna ska kunna fullfölja kursplanen i anatomi och förbereda sig inför de planerade slutproven vid terminens slut. Portalen ger dem tillgång till kursmaterialet i form av bland annat CT- och histopatologibilder från kliniska patientfall.

– Vi är medvetna om hur detta virus skapat enorma utmaningar för många av våra kunder att bedriva sin verksamhet. Det är väldigt tillfredsställande att se att våra lösningar ändå kan underlätta situationen något och möjliggöra att delar av denna viktiga undervisning kan fortgå, säger Johan Carlegrim, chef för Sectras affärsområde Medical Education.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 0705 - 23 52 27

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2018/2019 till 1413 Mkr. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com/

Citat

Det är en lättnad för oss att kunna använda utbildningsportalen i den situation som vi nu befinner oss i med spridningen av Convid-19. Molntjänsten ger oss möjligheten att nå de kliniska fallen vi använder i undervisningen och studenterna kan fullfölja sina studier på distans nu när alla skolor och universitet är stängda.
Dr. Rosemarie Heyn, La Sapienza Universitet