Sectras niomånadersrapport 2023/2024: Branschens nöjdaste kunder för 11:e året i rad

Pressmeddelande – Linköping den 8 mars, 2024 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectras (STO: SECT B) bilddiagnostiska system för radiologi toppar återigen kundnöjdhets-mätningar i USA, Kanada och Europa. Nöjda och lojala kunder är grunden till att samtliga verksamhetsområden växer och bidrar till att den kontrakterade orderingången passerar 5 miljarder kronor under niomånadersperioden.

Kvartalet (november 2023 – januari 2024) i siffror

• Den kontrakterade orderingången ökade med 237,5 procent till 1 853,6 MSEK (549,2), varav 1 652,5 MSEK (484,0) avser garanterad orderingång. Av den garanterade orderingången har 5 procent intäktsförts under kvartalet och ytterligare 14–24 procent bedöms avse intäkter inom 12 månader efter kvartalets utgång.
  • Nettoomsättningen ökade med 19,6 procent till 694,0 MSEK (580,3). Givet oförändrade valutakurser var ökningen 19,9 procent. Av nettoomsättningen avser 434,7 MSEK (356,4) återkommande intäkter, en ökning med 22,0 procent. Baserat på oförändrade valutakurser var ökningen 22,0 procent. Återkommande intäkter från molntjänster ökade med 43,1 procent till 103,2 MSEK (72,1).
  • Rörelseresultatet minskade med 14,5 procent till 74,4 MSEK (87,0), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,7 procent (15,0). I oförändrade valutakurser minskade rörelseresultatet med 13,7 procent.
  • Periodens resultat uppgick till 57,8 MSEK (72,3).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 233,2 MSEK (83,6).

Niomånadersperioden (maj 2023 – januari 2024) i siffror

• Den kontrakterade orderingången ökade med 54,4 procent till 5 326,5 MSEK (3 448,8), varav 2 457,0 MSEK (1 795,0) avser garanterad orderingång.
  • Nettoomsättningen ökade med 27,0 procent till 2 065,5 MSEK (1 626,0). Givet oförändrade valutakurser var ökningen 23,9 procent. Av nettoomsättningen avser 1 261,5 MSEK (983,3) återkommande intäkter, en ökning med 28,3 procent. Baserat på oförändrade valutakurser var ökningen 25,1 procent. Återkommande intäkter från molntjänster ökade med 55,8 procent till 283,1 MSEK (181,7).
  • Rörelseresultatet ökade med 23,8 procent till 320,4 MSEK (258,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,5 procent (15,9). I oförändrade valutakurser ökade rörelseresultatet med 17,8 procent.
  • Periodens resultat uppgick till 269,9 MSEK (220,3).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 192,6 MSEK (58,3).

Kommentar från Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra AB
– En hållbar framtid handlar om att göra våra kunder framgångsrika. Jag kan inte säga det nog många gånger. För att lyckas krävs att vi har nöjda kunder, och för att lyckas med det behöver vi ha nöjda medarbetare och en företagskultur som uppmuntrar engagemang och motivation. På Sectra är vi stolta att kunder gång på gång framhåller hur nöjda de är med våra medarbetare och våra insatser för att göra en positiv skillnad i samhället.

– Samtliga verksamhetsområden växer. Verksamheten för säker kommunikation fortsätter att bidra till koncernens vinst i större omfattning än tidigare och passerar för första gången 300 miljoner kronor i omsättning för rullande tolvmånadersperioden. Inom medicinsk IT är vi också i en expansiv tillväxtfas med stora investeringar i leveranskapacitet samtidigt som vi lägger om vår affär mot försäljning av tjänst i stället för produkt.

– Koncernens lönsamhet för niomånadersperioden överstiger vårt mål för rörelsemarginal, även om variationerna mellan enstaka kvartal fortfarande är stora. Vi kommer att få leva med detta ett tag till. Det viktiga på lång sikt är att vi fortsätter ha nöjda kunder och att vi fortsätter växa.

– Både vård och datasäkerhet är områden som förväntas fortsätta växa under lång tid framöver, med relativt liten påverkan av konjunkturläge. Den strategiska satsningen på tjänsteförsäljning påverkar visserligen det finansiella utfallet och tillväxten negativt på kort sikt, men kommer på längre sikt att vara gynnsam. Inte minst då Sectras kunder är nöjda och stannar kvar under lång tid. Lojala kunder och långa relationer kombinerat med ett starkt varumärke inom områden som växer ger oss anledning att se fortsatt positivt mot framtiden.

Läs den bifogade delårsrapporten för ytterligare vd-kommentarer och information.

Presentation av delårsrapporten
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, tillsammans med Jessica Holmquist, CFO Sectra AB, presenterar den finansiella rapporten och besvarar frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: 8 mars 2024, kl. 10:00
Följ live eller lyssna på inspelning i efterhand: https://investor.sectra.com/Q3report2324

Denna information är sådan information som Sectra AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 mars 2024, kl. 08:15.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 23 52 27

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2022/2023 till 2 351 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Citat