Sectras niomånadersrapport för perioden maj 2007 – januari 2008: Fortsatt internationell expansion under tredje kvartalet

Sectras nettoomsättning under det tredje kvartalet ökade 11,8 procent till 189,3 Mkr (169,4). Vinsten efter finansnetto uppgick till 14,4 Mkr (26,2), vilket motsvarar en vinstmarginal på 7,6 procent (15,5). Orderingången under kvartalet ökade 67,3 procent till 458,9 Mkr (274,4).

Sectras nettoomsättning för niomånadersperioden ökade 10,9 procent till 518,4 Mkr (467,7). Vinsten efter finansnetto uppgick till 37,4 Mkr (46,8), vilket motsvarar en vinstmarginal på 7,2 procent (10,0). Orderingången ökade 65,8 procent till 858,3 Mkr (517,7).

– Vi fortsätter ta hem stora service- och supportavtal för vårt system för röntgenbilder. Det är ofta system som tidigare underhållits av partners. Under tredje kvartalet märks förtroendet från British Telecommunications plc, som avser support och underhåll för 25 offentliga sjukhus i London, säger Jan-Olof Brüer, koncernchef och VD för Sectra AB.

- Dessa stora, långsiktiga affärer ger upphov till initiala kostnader som påverkar vinsten under avtalens inledande år. Vi har också en ökande andel kompletta leveransåtaganden som består av såväl hårdvaru- som mjukvarukomponenter. Sådana åtaganden ger lägre marginaler än försäljning av rena mjukvarulicenser, fortsätter Jan-Olof Brüer.

Förutom den viktiga London-ordern har Sectra under tredje kvartalet fått ytterligare PACS-beställningar i Europa av stort strategiskt värde, däribland en order från Düsseldorfs universitetssjukhus i Tyskland. Den internationella försäljningen har ökat kraftigt och totalt säljs nu Sectras produkter till mer än två tredjedelar utanför Sverige.

Sectra fortsätter att stärka sin position som Europas ledande leverantör av avlyssningssäkra talkommunikationssystem bland annat genom en order från Ungern inför landets EU-ordförandeskap. Den holländska regeringen fortsätter också fördjupa sitt samarbete med Sectra och har köpt Sectras nya Tigertjänst som omfattar Tigerprodukter för säker mobil och fast talkommunikation samt drift och säkerhetsadministration av dessa.

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Presentation av delårsrapporten

Sectras koncernchef presenterar rapporten för analytiker och media vid en financial hearing på Operaterrassen i Stockholm den 4 mars kl 12.00.

Det finns möjlighet att ta del av presentationen Live via Internet. Länk kommer att finnas på www.sectra.se cirka 5 minuter före presentationens början.

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom expansiva nischer. Verksamheten omfattar produkter inom medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2006/2007 till 673 Mkr. Sectra är noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.