Sectras omsättning ökar

Sectras omsättning ökar Sectras omsättning för första halvåret blev 79,6 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med samma period 1998. Orderingång uppgick till 125,4 Mkr. Resultat efter avskrivningar och finansiella poster uppgick till 0,7 Mkr (1,1), varav 7,5 Mkr under andra kvartalet. - Vi har de senaste fem verksamhetsåren visat en säsongsvariation där huvuddelen av fakturering och resultatinhämtning oftast sker under vårmånaderna, säger Sectras koncernchef Jan-Olof Brüer. Andra kvartalet 1999 visar dock en hög orderingång och ett bra resultat. Under samma period har vi erhållit order som öppnar nya marknader, bland annat första exportordern på vår avlyssningssäkra GSM-telefon Tiger. - Vi har även lanserat en civil variant av Sectra Tiger som vänder sig till anställda inom internationella företag och organisationer samt myndigheter som polis och tull, fortsätter Jan-Olof Brüer. Inom affärsområde medicinsk bildhanteringssystem har vi tagit fram en ny generation av vårt digitala röntgensystem PACS. Systemet rönte stort intresse på röntgenteknikmässan RSNA i Chicago. Efter periodens utgång har Sectra förvärvat Radisoft AB, som utvecklar och levererar administrativa system för radiologi. Förvärvet innebär att Sectras produktsortiment inom medicinska bildhanteringssystem kompletteras och stärks. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Universitet. Verksamhet bedrivs i fem länder och antalet medarbetare är 140. Omsättningen uppgick helåret 98/99 till 183 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/14/19991214BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/14/19991214BIT00030/bit0002.pdf