Sectras orderingång, omsättning och resultat ökar

Sectras första kvartal maj - juli verksamhetsåret 2002/2003: Sectras orderingång, omsättning och resultat ökar Sectra redovisar ökad orderingång, omsättning och resultat första kvartalet verksamhetsåret 2002/2003. Orderingången ökade med 13% till 105,9 Mkr (93,8) och omsättningen ökade 183% till 142,0 Mkr (50,2). Resultatet före skatt steg till 19,8 Mkr (2,1), vilket innebär en vinstmarginal på 14 %. Vinsten per aktie ökade till 0,43 kr (0,05). - Den positiva utvecklingen av omsättning och resultat under perioden, som traditionellt brukar vara företagets svagaste kvartal, förklaras främst av att Sectra har slutfört ett antal installationer av digitala röntgensystem. Bland annat har det omfattande digitaliseringsprojektet för BildDiagnostiskt Centrum vid Söder sjukhuset i Stockholm invigts, förklarar Sectras koncernchef och vd Jan-Olof Brüer. Vi har även haft en tidigareläggning av några delleveranser i pågående projekt som förstärker siffrorna. Försäljningen inom företagets huvudområden medicinskt IT och avlyssningssäker kommunikation fortsätter att gå bra.. Sectra erhöll under första kvartalet flera beställningar på företagets digitala röntgensystem både i Sverige och utomlands. Bland annat tecknades avtal om digitalisering av röntgenverksamheten vid landstinget i Västmanland. Sectra har, efter kvartalets utgång, också tagit ett viktigt steg in på den privata sjukvårdsmarknaden genom ett avtal med Medicinsk Röntgen AB, Sveriges största privata vårdgivare inom radiologi. Den internationella trenden går mot en helt ny försvarsstruktur med nätverksbaserad informationshantering. Det svenska försvaret beställde under perioden vidareutveckling av utrustning för skydd av kommunikation vid överföring av tal, data och video i höga hastigheter inom ramen för försvarets satsning på ett nätverksbaserat försvar. Sectra tecknade också ett ramavtal med Saab om leverans av den avlyssningssäkra GSM-telefonen Tiger. Marknaden för trådlösa informationssystem påverkas negativt av det allmänna marknadsläget med låga investeringsvolymer inom finansmarknaden och flygindustrin. - Sectra har en stark teknikplattform. Våra lösningar riktar sig mot tillväxtmarknader. Vår starka hemmamarknad ger oss en bra bas för internationell expansion. Därför är vår bedömning att Sectra kommer att fotsätta att expandera med god lönsamhet, avslutar Jan-Olof Brüer. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, tel 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informations system. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 250. Omsättningen uppgick helåret 2001/2002 till 426 Mkr. Sectra är sedan mars 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Delårsrapport Sectra AB (publ) för perioden maj 2002 - juli 2002 Perioden i korthet (maj - juli 2001 inom parentes) - Orderingången ökade med 13 procent till 105,9 Mkr (93,8). - Omsättningen ökade 183 procent till 142,0 Mkr (50,2). - Resultatet före skatt steg till 19,8 Mkr (2,1), vilket innebär en vinstmarginal på 14 procent. - Vinsten per aktie uppgick till 0,43 kr (0,05). Viktiga händelser under första kvartalet - Landstinget i Västmanland beställde Sectras helhetslösning för digital radiologi. - Det finska Universitetssjukhuset Kuopio beställde Sectras digitala system för hantering och arkivering av röntgenbilder, PACS, genom Sectras samarbetspartner Commit; Oy. - Saab AB tecknade ett ramavtal för den avlyssningssäkra GSM- telefonen Sectra Tiger. - Det svenska försvaret beställde vidareutveckling av utrustning för skydd av kommunikation för överföring av tal, data och video i höga hastigheter. Viktiga händelser efter kvartalets utgång - Den privata vårdleverantören Medicinsk Röntgen AB har beställt Sectras helhetslösning för digital radiologisk diagnostik till verksamheten i Stockholms Län, Region Skåne och Västmanlands Län. Avtalet löper över åtta år och ordervärdet uppgår till 4-8 Mkr per år. Marknad Marknaden för medicinska system befinner sig i stark tillväxt. Allt fler sjukhus väljer att effektivisera röntgenverksamheten genom att införa digitala system. De länder som har kommit längst i övergången till digital röntgen är Norge, Sverige, USA och Tyskland. Sectra har idag störst andel av sina installationer av digitala röntgensystem i Skandinavien och i USA (via partners). I Skandinavien ligger Sectras marknadsandel avseende försäljning av filmfri röntgen på cirka 60 procent. Marknadsbearbetning sker också i övriga Västeuropa. Marknaden för avlyssningssäkra kommunikationssystem inom försvars sektorn präglas av ökade investeringar i IT-system samtidigt som traditionella försvarsinvesteringar minskar. Den internationella trenden går mot en helt ny försvarsstruktur med nätverksbaserad informationshantering. Informationsflödet inom nätverksbaserade försvar kommer att ställa höga krav på säkerhet. Marknaden för trådlösa informationssystem påverkas negativt av det allmänna marknadsläget med låga investeringsvolymer inom finansmarknaden och flygindustrin. Väsentliga händelser under kvartalet Inom medicinska system fortsatte Sectras försäljningsframgångar och verksamheten har expanderat både i Sverige och internationellt. Sectra erhöll bland annat en beställning på digitalisering av röntgenverksamheten vid de fyra sjukhusen i Landstinget i Västmanland. Ordervärdet uppgick till 42 Mkr och beställningen omfattar Sectras administrativa system för patientinformation (RIS) och system för hantering och arkivering av röntgenbilder (PACS). I Finland beställde universitetssjukhuset i Kuopio Sectras PACS genom Sectras samarbetspartner Commit; Oy. Inom avlyssningssäkra kommunikationssystem fick Sectra fortsatt förtroende att medverka i utvecklingen av system till framtidens nätverksbaserade försvar. Det svenska försvaret beställde vidareutveckling av höghastighetskrypto som används för skydd av kommunikation vid överföring av tal, data och video. Ordervärdet uppgick till 6 Mkr. Sectra tecknade ett ramavtal med Saab AB som ökar företagets användning av den avlyssningssäkra GSM-telefonen Tiger. Sectra MicroDose Mammography Det nya digitala mammografisystemet Sectra MicroDose Mammography som är under utveckling erhåller ett växande intresse från den internationella marknaden. Mammografisystemet, som utvecklas i samarbete med det delägda intressebolaget Mamea Imaging AB, baseras på en sensorteknik som gör det möjligt att med fem gånger lägre stråldos uppnå samma höga bildkvalitet som med dagens filmbaserade system. Omsättning och resultat Koncernens orderingång ökade första kvartalet med 13 procent till 105,9 Mkr (93,8). Nettoomsättning ökade 183 pro- cent till 142,0 Mkr (50,2). Resultatet före skatt steg till 19,8 Mkr (2.1) vilket innebär en vinstmarginal på 14 procent. Den positiva utvecklingen av omsättning och resultat förklaras främst av att Sectra genomfört flera installationer av digitala röntgensystem. Bland annat har det omfattande digitaliseringsprojektet för BildDiagnostiskt Centrum (BDC®) vid Södersjukhuset i Stockholm slutförts. Finansiell ställning Soliditeten per den 31 juli 2002 var 46,9 procent (56,6) och likvi diteten uppgick till 2,8 ggr (3,8). Bolagets räntebärande skulder uppgick till 67,9 Mkr (36,6), varav 45,3 Mkr (33,0) avser konvertibla skuldebrev. Investeringar Investeringarna i koncernen uppgick under kvartalet till 0,4 Mkr (1,0). Investeringarna avser huvudsakligen datorutrustning och inventarier. Medarbetare Antalet medarbetare ökade under första kvartalet med 1. Det totala antalet medarbetare i Sectra per den 31 juli 2002 uppgick därmed till 251 (195). Aktien Antalet aktier ökade under kvartalet med 315.566 B-aktier genom konvertering av konvertibla skuldebrev 1999/2002. Därmed uppgick aktiekapitalet den 31 juli 2002 till 33.076.511 kr (32.760.945) fördelat på 33.076.511 aktier. Vid full konvertering och utnyttjande av konvertibelprogram samt personaloptioner utfärdade under 2000/01 och 2001/02 ökar antalet aktier till 33.882.411. Den totala utspädningen blir maximalt 2,4 % av aktiekapitalet och 1,4 % av röstetalet. Vid Sectras ordinarie bolagsstämma i juni beslutades att under hösten genomföra en emission av konvertibla skuldförbindelser om sammanlagt nominellt högst 33 Mkr att riktas till koncernens medarbetare och till externa styrelseledamöter. Konvertering ska kunna ske under perioden 15 maj - 14 juni 2005. Utspädningseffekten vid fullteckning samt full konvertering blir med avseende på aktiekapital maximalt 1,0 % och röster 0,6 %. Stämman antog också styrelsens förslag om utställande av ytterligare högst 80.000 personaloptioner för koncernens medarbetare i USA. Om dessa personaloptioner nyttjas fullt ut kommer anställda att förvärva aktier i bolaget till ett antal motsvarande cirka 0,3 % av aktiekapitalet och 0,1 % av röstetalet. Bemyndigande Ordinarie bolagsstämman bemyndigade styrelsen att vid ett eller flera tillfällen för tiden fram till nästa bolagsstämma fatta beslut om nyemission om högst 3.300.000 B-aktier innebärande en ökning av aktiekapitalet om högst 3.300.000 kr. Bemyndigandet ska kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen men endast i samband med marknadsinvesteringar eller förvärv. Om hela bemyndigandet utnyttjas blir utspädningseffekten vad avser aktiekapital cirka 10 % och röster cirka 6 %. Framtidsutsikter Sectra har en stark teknikplattform. De produkter och systemlösningar som Sectra utvecklar riktar sig mot marknader med hög tillväxtpotential. Bolagets starka ställning på hemmamarknaden utgör en god plattform för fortsatt internationell expansion. Styrelsens bedömning att Sectra kommer att fortsätta expandera med god lönsamhet kvarstår. Redovisningsprinciper Denna rapport har upprättats i enlighet med Redovisningsrådets rekommendation RR20. Redovisningsprinciperna från årsredovisningen 2001/2002 är oförändrade. Kommande rapporttillfällen Delårsrapport kvartal 2, aug - okt 2002: 10 december 2002 Delårsrapport kvartal 3, nov 2002- jan 2003: 4 mars 2003 Bokslutskommuniké 2002/2003: 22 maj 2003 För mer information kontakta: Koncernchef Jan-Olof Brüer Telefon: 013-23 52 09 Email: job@sectra.se Financial Hearing Sectra kommer att presentera bokslutskommunikén vid en financial hearing den 3 september kl.12.00 på Operaterassen i Stockholm. Presentationen kommer att finnas tillgänglig på www.sectra.se fr o m kl 19.00. Denna delårsrapport har ej granskats av bolagets revisor. Linköping den 3 september 2002 Sectra AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00070/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00070/wkr0002.pdf Hela rapporten