Sectras röntgensystem lätt att integrera med andra system

Sectras röntgensystem lätt att integrera med andra system Sectras system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS), fick full pott vid årets Connectathon, ett av USA:s största arrangemang för validering av integrationsmöjligheter med andra medicinska system. Det är the Radiological Society of North America (RSNA), som årligen genomför detta "testmaraton" med sammanlagt 36 olika system från lika många leverantörer. Värdet med testningen är att på ett tidigt stadium upptäcka problem som försvårar integrering av olika system. Sectra visade framgångrikt sin förmåga att integrera Sectra PACS med andra system från majoriteten av världens ledande leverantörer av medicinska system. - En styrka med Sectra PACS är att systemet kan integreras med andra medicinska hård- och mjukvarusystem. Det krävs för att vi kontinuerligt ska kunna leverera vårt system till kunder över hela världen där integration med övriga IT-system som används i sjukhusmiljö är av yttersta vikt. Vår styrka vad gäller integration är en av fördelarna med att satsa på Sectra PACS, säger Frederick Barton integrationsansvarig på Sectra North America Inc. Testresultatet redovisas på IHEs hemsida www.rsna.org/IHE/connectathon.shtml. Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 420 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 20 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien, finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta stora länderna i Europa och Fjärran Östern. Besök www.sectra.se/medical för mer information. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectras huvudkontor ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 280. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista och finns fr o m den 1 juli 2003 på Attract 40. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT20020/wkr0005.pdf Svensk press release (pdf)