Sectras system för digital lågdosmammografi i studie på St Görans sjukhus

Sectras system för digital lågdosmammografi i studie på St Görans sjukhus IT och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med Access Radiologi Sverige AB. Avtalet innebär att den första pilotstudien av Sectras nya system för digital mammografi, Sectra MicroDose Mammography, kommer att genomföras på St Görans sjukhus. Det revolutionerande digi tala mammografisystemet, som utvecklas i samarbete med Mamea Imaging AB, framställer bilder med mycket hög bildkvalitet till väsentligt lägre stråldos än med traditionella metoder. - Det ska bli mycket spännande att få utvärdera Sectra MicroDose Mammography säger Karin Leifland, överläkare och chef för mammografiavdelningen, röntgenavdelningen på St Görans sjukhus. Vi har följt utvecklingen på nära håll och tror mycket på tekniken. Nu får vi äntligen möjlighet att med egna ögon se resultatet. Studien kommer att påbörjas under oktober månad. Andra forskningsinstitut i Europa och USA kommer också att genomföra tidiga kliniska analyser av Sectras system. - Alla laboratorietester har visat att vårt nya system klarar utlovad prestanda i form av mycket bra bilder i kombination med en extremt låg röntgendos. Nästa steg är nu att genomföra en serie tester i klinisk miljö för att verifiera dessa resultat och det är först i klinisk drift på ett sjukhus som systemet får visa vad det verkligen går för, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra Imtec. Dessutom vill vi få bekräftelse på att systemet accepteras av personalen, framför allt ur ergonomisynpunkt. Sectra planerar att leverera de första serieproducerade enheterna till mammografiavdelningar under år 2002. Inom mammografi ställs mycket höga krav på bildkvalitet. Sectra är först i världen med ett mammografisystem baserat på en helt ny digital teknik, som enligt preliminära resultat gör det möjligt att med 5 gånger lägre stråldos uppnå samma höga bildkvalitet och upplösning som med dagens filmbaserade system. Idag finns andra system för digital mammografi på marknaden, men de kräver i vissa fall upp emot 10 gånger så hög stråldos som Sectras system. Dosen av joniserande strålning är en viktig parameter när man bestrålar stora mängder friska kvinnor. Det finns bland annat EU-lagstiftning som säger att man inom hälsovården inte får utsätta patienter för högre stråldos än vad som är tekniskt möjligt. Sectra har mött ett mycket stort internationellt intresse för den nya tekniken och kommer att presentera det nya systemet på världens största röngtenmässa, RSNA 2001, i Chicago den 25-30 november. Sectra är ett av världens ledande företag inom IT-system för digital röntgen och företagets medicinska system finns installerade över hela världen. Med hjälp av Sectras system arbetar många sjukhus idag helt utan röntgenfilm. Sectra har störst andel installationer i Sverige, som är det land som kommit längst i övergången till digital röntgen, och i USA (via partners). Sectras system återfinns också i bl a Tyskland, Norge, Finland, England, Italien, Spanien och Holland. För ytterligare information kontakta: Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013-23 52 27, to-kro@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 195. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/18/20010918BIT00040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/18/20010918BIT00040/bit0001.pdf