Styrelsens förslag till bolagsstämman i Sectra AB (publ)

Styrelsens förslag till bolagsstämman i Sectra AB (publ) Styrelsen i Sectra AB (publ) har beslutat att föreslå bolagsstämman att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästkommande ordinarie bolagsstämma fatta beslut om nyemission av totalt högst en miljon (1.000.000) aktier av serie B mot vederlag i form av kvittning eller apportegendom. Bemyndigandet skall kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen men endast i samband med förvärv. Styrelsen har också beslutat att föreslå bolagsstämman att besluta om emission av konvertibla skuldebrev om ett sammanlagt nominellt belopp om 5.460.000 kronor. De konvertibla skuldebreven skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, kunna tecknas av medarbetarna. Emissionskursen motsvarar nominellt belopp. Skuldebreven skall löpa med en ränta om 4 % per år och förfalla till betalning den 1 juli 2002. Konverteringskursen skall uppgå till 52 kronor vilket motsvarar 135 % av den genomsnittliga sist noterade kursen under perioden 28 maj - 10 juni 1999. Vid full konvertering kan aktiekapitalet komma att öka med 262.500 kronor, vilket motsvarar 105.000 nya aktier. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra AB är ett IT-företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Tekniska Högskola. Bolaget har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom de expansiva områdena medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar tillsammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 3 mars 1999. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/14/19990614BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/14/19990614BIT00110/bit0002.pdf