Tre norska sjukhus satsar på digital röntgen från Sectra

IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med Sørlandet Sykehus HF i Norge. Avtalet avser installation av Sectras system för hantering och arkivering av digitala röntgenbilder (PACS) vid tre sjukhus i länet Vest-Agder. Ordervärdet uppgår till 6,5 miljoner kronor.

Det är sjukhusen i Kristiansand, Mandal och Flekke fjord som kommer att installera Sectra PACS. Beställningen är en utvidgning av Sectras befintliga avtal, där Arendal sjukhus i Aust-Agder sedan tidigare använder samma system. Digitaliseringen kommer att bidra till ett utökat och förenklat samarbete mellan länens röntgenavdelningar som, när istallationen är genomförd, kommer att använda ett gemensamt integrerat PACS. – Sectra PACS är det naturliga valet för sjukhusen i Vest-Agder för att bygga vidare på det befinliga systemet i Arendal. Genom att införa samma system gör vi patienternas röntgenbilder tillgängliga vid samtliga sjukhus i regionen. Detta ger oss möjlighet till bättre och snabbare behandling av våra patienter och en samordning av sjukhusens personalresurser, säger projektledare Kjetil Nyhus vid Sørlandet Sykehus HF. Sammanlagt utförs cirka 200.000 röntgenundersökningar per år vid sjukhusen i de två länen Aust- och och Vest-Agder. Digitaliseringen av röntgenbilder kommer att underlätta arbetet på röntgenavdelningarna och bidra till en effektivare och bättre vård. Installationen av det nya systemet inleds i februari 2005. – Beställningen är en naturlig utvidgning av vårt långsiktiga samarbete med Agder-regionen. Vi ser en trend att fler och fler regioner i Norge utnyttjar fördelarna med den digitala tekniken genom att införa ett gemensamt system för att effektivsera verksamheten, säger försäljningschef Steinar Hellum på Sectra Norge AS.