Två svenska sjukhus beställer digital röntgen från Sectra på totalt 43,1 Mkr

Två svenska sjukhus beställer digital röntgen från Sectra på totalt 43,1 Mkr Medicinteknik- och IT-företaget Sectra har tecknat avtal med Huddinge Universitetssjukhus och Södertälje sjukhus avseende digitalisering av deras röntgenverksamheter. Beställningarna omfattar Sectras system för bildgranskning och arkivering (PACS) till ett värde på totalt cirka 43,1 Mkr. Huddinge Universitetssjukhus Huddinge Universitetssjukhus, ett av norra Europas ledande universitetssjukhus, har valt Sectra PACS för digitaliseringen av sin röntgenverksamhet. - Digitaliseringen av röntgenavdelningen på Huddinge Universitetssjukhus är ett viktigt steg för att ytterligare öka effektiviteten - inte bara på röntgen utan på hela sjukhuset. Vi kommer också att i samarbete med Sectra satsa på en kraftigt förbättrad arbetsmiljö på röntgenavdelningen. Digitaliseringen är också ett steg i den miljösatsning som genomförs på sjukhuset. Vi kommer att spara in 38.000 kvadratmeter röntgenfilm (sex fotbollsplaner) per år, en stor mängd framkallningskemikalier och transporter, säger klinikchef Bo Persson på Huddinge Universitetssjukhus. Sectras system tillgodoser dessutom de höga krav på prestanda och funktionalitet som vi har genom den forskning som bedrivs på avdelningen. Södertälje sjukhus Södertälje sjukhus använder idag Sectras system för radiologisk informationshantering (RIS) och avser nu att digitalisera hela röntgenverksamheten. -Digitaliseringen innebär att vi kan ge snabbare svar och öka vår service gentemot remitterande kliniker och därmed patienterna, säger Rolf Skuncke, klinikchef på röntgenavdelningen vid Södertälje sjukhus. - Vi får också möjligheten att väsentligt förbättra arbetssituationen för läkarna och sjuksköterskorna på vår röntgenavdelning genom det ergonomiprojekt som vi ska genomföra tillsammans med Sectra och lokal expertis med erfarenheter av IT-ergonomi samt expertis från Linköpings Tekniska Högskola, avslutar Rolf Skuncke. Digitaliseringarna av Huddinge och Södertälje sjukhus ökar markant möjligheterna att utbyta bilder mellan sjukhusen inom Stockholms län. Idag använder Ersta Sjukhus, Norrtälje Sjukhus och Astrid Lindgrens Barnsjukhus Sectras system för digital röntgen. På Södersjukhuset med annex är Sectras PACS under installation och beräknas vara i drift våren 2002. Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Ett flertal svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Med hjälp av Sectras system arbetar många sjukhus idag helt utan röntgenfilm. Några exempel är Sunderbyns sjukhus i Norrbotten, Tönsbergs sjukhus i Norge samt samtliga sjukhus i Örebro län. Sectra har också erhållit stora PACS-beställningar från bl a landstingen i Värmland och Östergötland samt ett flertal större sjukhus i USA och i Tyskland. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 185. Omsättningen uppgick helåret 00/01 till 292 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/25/20010625BIT00050/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/25/20010625BIT00050/bit0002.pdf