Unik kryptoprodukt för Europas beslutsfattare: Sectras Tiger dubbelt säkerhetsgodkänd

Sectras Tigersystem för avlyssningsskydd av telefonsamtal har certifierats av NATO:s militärkommittée för kommunikation på den höga säkerhetsnivån NATO SECRET. Förra året certifierades samma system av EU vilket innebär att Sectra nu har dubbla säkerhetsgodkännanden och en särställning på den europeiska marknaden.

– Säkerhetsgodkännandet är unikt och förenklar vardagen för våra europeiska kunder med NATO-medlemskap. Beslutsfattare i länder med både EU- och NATO-medlemskap kan nu använda vårt Tigersystem för att avlyssningsskydda alla samtal, säger Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef på Sectra.

Förra året godkände EU-rådet Sectras Tiger XS för utbyte av EU-klassificerad information. Fortfarande är Sectra ensam om att erbjuda ett system som skyddar både fast och mobil telekommunikation på den höga säkerhetsnivån SECRET UE.

Tiger skyddar europeiska telefonsamtal
Tigerprodukter skyddar telekommunikationen för beslutsfattare, tjänstemän och militärer i mer än hälften av EU:s 27 medlemsländer. Att avlyssningsskydda telefonsamtal är Tiger XS huvudfunktion men den används även för krypterad fax och säker dataöverföring. Möjligheterna att välja nätverk är många. Telefonsamtal skyddas över tele-, GSM-, ISDN- och IP-nät samt via satellitsystem.