Västerbottens läns landsting beställer digital röntgen från Sectra

Västerbottens läns landsting beställer digital röntgen från Sectra Sectra har erhållit en stor order från Västerbottens läns landsting på system för hantering av digitala röntgenbilder. Systemet ska användas vid röntgenavdelningarna i Lycksele, Skellefteå och Umeå. Ordervärdet uppgår till ca 33 Mkr. Beställningen omfattar Sectras system för digital hantering av röntgen- information (RIS= Radiology Information System) och röntgenbilder (PACS=Picture Archiving and Communication System) samt ett femårigt hyresavtal för mjuk- och hårdvara. Digitaliseringen av radiologin i lands- tinget kommer att ske etappvis. Leveranserna inleds sommaren 2001 och kommer att pågå fram till sommaren 2002. - När den nya utrustningen tagits i drift har vi en mycket modern röntgen- verksamhet i länet, med elektronisk hantering av såväl bilder som remisser. Digitaliseringen av röntgenverksamheten vid de tre sjukhusen i Västerbotten innebär dessutom att vi kommer att arbeta med ett länsövergripande system, en virtuell röntgenavdelning, som ger direkt tillgång till röntgenundersökningarna när och där de behövs. Den virtuella röntgenavdelningen gör det möjligt att samordna resurser på ett effektivt sätt över länet, vilket naturligtvis är till nytta för patienterna. Att filmanvändning och kemikaliehanteringen dessutom i det närmaste upphör är naturligtvis mycket positivt ur miljösynpunkt, säger Katrine Riklund Åhlström, ordf i Landstingets styrgrupp tillsammans med Lennart Falkmer, Landstingets projektledare. - Vi är mycket glada för att gamla kunder på detta sätt visar oss ett fortsatt och utökat förtroende. Det visar på att våra existerande kunder är nöjda med Sectra som leverantör, något som till syvende och sist ändå är vår viktigaste uppgift att uppnå, säger Torbjörn Kronander, VD för Sectra-Imtec AB. Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Ett flertal svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Med hjälp av Sectras system arbetar många sjukhus idag helt utan röntgenfilm. Några exempel är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, Sunderbyns sjukhus i Norrbotten, Tönsbergs sjukhus i Norge samt samtliga sjukhus i Örebro län. Tidigare i år erhöll Sectra stora PACS-beställningar från bl a Södersjukhuset, landstingen i Värmland och Östergötland samt ett flertal större sjukhus i USA och Tyskland. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 170. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/29/20001229BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/29/20001229BIT00060/bit0002.pdf