Vestfold fylke beställer digital radiologi från Sectra

Order från landsting i Norge: Vestfold fylke beställer digital radiologi från Sectra Vestfolds fylke har beställt mjukvara för digital radiologi från IT- och medicinteknik företaget Sectra. Ordern omfattar Sectras system för radiologisk informationshantering (RIS) och system för bildgranskning och arkivering (PACS). Ordervärdet uppgår till cirka 10,5 Mkr. Vestfolds Centralsykehus i Tönsberg har sedan tidigare Sectra PACS, och man var 1998 det första sjukhuset i Norge med en helt filmfri röntgenavdelning. Nu byggs systemet ut för att omfatta hela fylket och man investerar dessutom i ett nytt administrativt system för fylkets röntgenavdelningar, RIS. Ordern omfattar totalt fem sjukhus. - Vi valde Sectras system eftersom det är en säker och väl fungerande lösning som vi har goda erfarenheter av sedan tidigare, säger Jan-Reidar Björke, avdelningsöverläkare på Vestfold Centralsykehus. Införandet av digitala röntgenbilder och elektroniska remisser i hela Vestfolds fylke gör det möjligt att samordna resurser, vilket är till nytta för patienterna. - Det är glädjande att de positiva erfarenheter man har på sjukhuset i Tönsberg medför att fylket går vidare med digitaliseringen och väljer Sectra som leverantör. Vi ser det som ett stort erkännande att vi också får leverera till landstingets övriga enheter, säger Åge Sjåfjell, VD för Sectra Norge AS. Sectra är ett av världens ledande företag inom system för filmfri digital röntgen, PACS. Den nordiska marknaden i Sverige och Norge är världsledande inom området och Sectra är marknadsledande på hemmamarknaden. Ordern till Vestfold är en stark signal att existerande kunder på den viktiga hemmamarknaden är nöjda och villiga att ytterligare fördjupa sitt samarbete med Sectra. Några fler exempel på Sectras kunder är Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm, Sunderbyns sjukhus i Norrbotten, Tönsbergs sjukhus i Norge samt samtliga sjukhus i Örebro län. Sectra har också erhållit stora PACS-beställningar från bl a Södersjukhuset, landstingen i Värmland, Blekinge och Östergötland samt, via partners, ett flertal större sjukhus i USA, Holland, Tyskland samt enstaka sjukhus i ytterligare ett tiotal länder. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705-23 52 27, to-kro@sectra.se Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem. Verksamheten inom medicinska system bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Imtec AB som är ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. I Norge bedrivs den medicinska verksamheten i det helägda dotterbolaget Sectra Norge AS. Sectra AB ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i sex länder och antalet medarbetare är 185. Omsättningen uppgick helåret 99/00 till 192 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00040/bit0001.pdf