Ytterligare Tigrar beställs

Ytterligare Tigrar beställs Sectra har mottagit den andra seriebeställningen på krypterande TIGER- telefoner. Beställningen som är på ca 10 Mkr omfattar 300 st krypterande GSM/DECT- telefoner och DECT-basstationer för anslutning till det fasta telenätet. Det är Överstyrelsen för Civil Beredskap (ÖCB), som gjort beställningen via Försvarets Materielverk (FMV). "Det är mycket glädjande att på kort tid få ta emot den andra storordern på våra Tiger-telefoner". säger vVD Per Unell, Sectra Communications AB. Den internationella lanseringen av Sectra Tiger har påbörjats och beställningen från de svenska myndigheterna ger ett mycket betydelsefullt stöd till dessa strävanden. Tigersystemet som utvecklats av Sectra i samverkan med myndigheterna ÖCB, Försvarsmakten och Post- och Telestyrelsen, är en krypterande telefon som ger kryptering av tal, datatrafik och SMS-meddelanden. Telefonen kan naturligtvis även användas för vanligt okrypterat tal, datatrafik och SMS-tjänster. Tigersystemet fungerar med vanliga abonnemang i de publika GSM-näten och fasta telenäten. I Sectra Tiger-systemet ingår även en tjänst för automatisk generering och tilldelning av kryptonycklar och behörighetsprofiler från en säkerhetsserver. Säkerhetsserversystemet som utvecklats av Sectra levererades till FMV den 5 maj. För ytterligare information kontakta: Sectra AB, Jan-Olof Brüer VD, 013-23 52 09, job@sectra.se Välkommen till vår hemsida: http://www.sectra.se Sectras verksamhet Sectra AB är ett IT-företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings Tekniska Högskola. Bolaget har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska IT- och telekomprodukter. Idag omfattar verksamheten produkter inom de expansiva områdena medicinska bildhanteringssystem, avlyssningssäkra kommunikationssystem och digitala radiosystem. Sectra arbetar tillsammans med kunderna i respektive marknad för att utveckla kommersiellt starka produkter med hög teknisk kvalitet och stor användarvänlighet. Sectra är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista sedan den 3 mars 1999. Sectras verksamhet inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i Sectra Communications AB som är ett helägt dotterbolag till Sectra AB. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/07/01/19990701BIT00200/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/07/01/19990701BIT00200/bit0002.doc