Kvartalsrapport jan-mar 2010

Stärkt affärsläge trots en svag start på året

Första kvartalet • Rörelsens intäkter uppgick till 521 Mkr (663) • Rörelseresultatet uppgick till -5 Mkr (-42) vilket gav en rörelsemarginal på -0,9 % (-6,3) • Resultat efter skatt uppgick till -5 Mkr (-31) • Resultat per aktie blev -0,26 kr (-1,73) • Rörelsens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10 Mkr (140) • Soliditeten uppgick till 33 % (32) ”Under årets första månader märktes tydligt en avvaktande hållning från flera kunder vilket resulterat i en låg nyttjandegrad och ett svagt resultat. Koncernens soliditet är dock fortsatt i nivå med de finansiella målen. Generellt sett har affärsläget stärkts under slutet av kvartalet då allt fler företag känner av en förbättrad konjunktur. Vi ser en kraftig ökning av förfrågningar inom alla våra prioriterade branscher vilket gör att vi förväntar oss ökade affärsvolymer och ett rekryteringsbehov inom flera områden under resten av året.” Kjell Nilsson, VD & koncernchef Intäkter och resultat Första kvartalet Rörelsens intäkter under perioden uppgick till 521 Mkr (663) med en organisk tillväxt på -18 %. Försäljningsnedgången hänför sig främst till att det varit en avvaktande hållning från kunder att starta nya utvecklingsprojekt under januari och februari men också till att antalet anställda minskat jämfört med motsvarande period 2009. Avvikelsen är fortsatt störst för de enheter som är verksamma inom fordonssektorn. Rörelseresultatet uppgick till -5 Mkr (-42) vilket gav en rörelsemarginal på -0,9 % (-6,3). En låg nyttjandegrad har påverkat resultatet negativt. Under det andra kvartalet kommer ett kostnadsbesparingsprogram att genomföras vilket bedöms belasta det andra kvartalets rörelseresultat med cirka 15 Mkr. De planerade åtgärderna förväntas leda till årliga besparingar om cirka 25 Mkr. Finansnettot uppgick till -2 Mkr (-2). Resultatet före skatt uppgick till -7 Mkr (-44). Årets skatteintäkter uppgick till 2 Mkr (12). Resultatet efter skatt uppgick till -5 Mkr (-31) och resultat per aktie efter utspädning blev -0,26 kr (-1,73). Finansiell ställning Rörelsens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10 Mkr (140). Koncernens likvida medel uppgick till 30 Mkr (252). Därutöver finns outnyttjade kreditlöften om 245 Mkr. Investeringar i hårdvara, licenser samt kontorsinventarier och utrustning uppgick till 5 Mkr (8). Det egna kapitalet uppgick till 377 Mkr (569) och soliditeten till 33 procent (32), vilket överträffar koncernens mål om 30%. Nettolåneskulden uppgick till 302 Mkr (297) och skuldsättningsgraden uppgick till 0,8 ggr (0,5). Personal och organisation Antal anställda den 31 mars var 2 626 (3 166) varav 1 490 (1 952) i Sverige och 1 136 (1 214) utanför Sverige. Antal medarbetare i tjänst var 2 481 (2 996). Medelantal anställda uppgick till 2 490 (3 117). Inom respektive affärsområde var antalet anställda följande: Automotive R&D 1 467 (1 911), Design & Development 803 (859) och Informatic 356 (396). Framtidsutsikter Marknadens ökande behov innebär att produkter och system blir allt mer komplexa, vilket kräver omfattande utveckling och dokumentation. Samtidigt ställs krav på snabbare utvecklingsprocesser och lägre utvecklingskostnader som bland annat nås genom effektivare arbetsmetoder. Sammantaget innebär detta ökade affärsmöjligheter för koncernen. Generellt sett har affärsläget stärkts under slutet av kvartalet då allt fler företag känner av en förbättrad konjunktur. Vi ser en kraftig ökning av förfrågningar inom alla våra prioriterade branscher vilket gör att vi förväntar oss ökade affärsvolymer och ett rekryteringsbehov inom flera områden under resten av året. För mer information kontakta: Anders Atterling, IR & PR manager, Semcon AB, +46 704 472 819