Ökad försäljning och förbättrat resultat

Delårsrapport januari- mars 2011

• Rörelsens intäkter uppgick till 596Mkr(521) och den organiska tillväxten blev 19 %

• Rörelseresultatet upp gick till 42Mkr (-5) vilket gav en rörelsemarginal på 7,0 % (-0,9)

• Resultat efter skatt uppgick till 28Mkr (-5)

• Resultat per aktie efter utspädning blev 1,55kr (-0,26)
• Soliditeten uppgick till 34 % (33)

Den positiva trend vi sett sedan andra halvåret 2010, med ett förbättrat marknadsläge och ökad beläggning, har fortsatt under det första kvartalet. Detta har resulterat i ökad försäljning och ett bra resultat. Det goda marknadsläget innebär att vi har ett stort rekryteringsbehov på alla marknader. Vi ser positivt på 2011 och räknar med fortsatta resultatförbättringar.

Kjell Nilsson, VD & koncernchef

Intäkter och resultat

Rörelsens intäkter ökade med 75 Mkr jämfört med föregående år och uppgick till 596 Mkr (521). Försäljningen i lokala valutor ökade med 19 %. Försäljningstillväxten är ett resultat av det förbättrade marknadsläget jämfört med första kvart let 2010 och har medfört en högre beläggningsgrad inom alla affärsområden.

Rörelseresultatet har förbättrats med 47 Mkr och uppgick till 42 Mkr (-5) vilket gav en rörelsemarginal på 7,0 % (-0,9). Förbättringen kommer främst från ökade försäljningsvoly- mer. Samtliga affärsområden visar en god resultatförbättring och rörelsemarginalen för Automotive R&D uppgick till 2,6 % (-5,6), Design & Development 11,2 % (3,3) och Informatic 13,5 % (5,7).

Finansnettot uppgick till -3 Mkr (-2) vilket gav ett resultat före skatt på 39 Mkr (-7). Periodens skattekostnader uppgick till -11 Mkr (2). Resultat efter skatt uppgick till 28 Mkr (-5) och resultat per aktie efter utspädning blev 1,55 kr (-0,26).

Finansiell ställning

Rörelsens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -4 Mkr (-24). Koncernens likvida medel uppgick till 29 Mkr (30). Därutöver har koncernen outnyttjade kreditlöften om 101 Mkr per den 31 mars. Koncernens kreditavtal består av en checkräkningskredit på 100 Mkr samt en låneram (”Revolving credit facility”) på 32,8 miljoner Euro som löper till juli 2011. En option finns för bolaget att innan förfallodagen göra om låneramen till ett treårigt lån.

Investeringar i hårdvara, licenser samt kontorsinventarier och utrustning uppgick till 6 Mkr (5).

Det egna kapitalet uppgick till 399 Mkr (377) och soliditeten till 34 % (33). Koncernens nettolåneskuld uppgick till 315 Mkr (302) och skuldsättningsgraden till 0,8 ggr (0,8).

Händelser under första kvartalet

• Semcon har tecknat ett avtal med Stricent AB om att överta bolagets konsultverksamhet. Avtalet innebär att Semcons verksamhet inom utveckling av läkemedel och medicintekniska produkter förstärks med 8 personer.

• Semcon Tyskland har öppnat ett kontor i Sindelfingen och har därmed förstärkt sin närvaro nära kunden Daimler Cars.

Personal och organisation

Antal anställda var den 31 mars 2 789 (2 626) varav 1 466 (1 490) i Sverige och 1 323 (1 136) utanför Sverige. Antal medar- betare i tjänst var 2 663 (2 481). Jämfört med årsskiftet 31 dec 2010 har antalet anställda ökat med 86 personer varav 34 i Sverige och 52 utanför Sverige. Inom respektive affärsområde var antalet anställda följande: Automotive R&D 1 609 (1 467), Design & Development 783 (803) och Informatic 397 (356).

Framtidsutsikter

En klar förbättring av marknadsläget har skett sedan det andra halvåret 2010. Det goda marknadsläget innebär ett stort rekryteringsbehov på alla marknader. Semcon ser positivt på 2011 och räknar med fortsatta resultatförbättringar.

Kjell Nilsson, VD Semcon AB, 031-721 03 11
Björn Strömberg, Finanschef Semcon AB, 0708-35 44 80
Anders Atterling, IR-chef Semcon AB, 0704-47 28 19

Semcon är ett globalt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har 2 800 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingen­jörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,1 miljarder kronor och verksamhet på fler än 40 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Spanien och Ryssland